Revolutionin terassilla nököttää vanha Sitikka – mutta miten se siihen päätyi?

Ravintolapäällikkö kehuu auton työskentelymukavuutta.

Kauppakadulla, Revolution-ravintolan terassilla jököttää Sitikka. Tai autolta se ainakin näyttää. Taitaa kuitenkin olla vain puolikas kulkuneuvo.

– Olisihan se hienoa, jos tämän voisi aina keväällä ajaa paikalleen kesän merkiksi, ravintolapäällikkö Jukka Puhalainen sanoo.

Kyljen lisäksi autosta puuttuu kuitenkin muun muassa moottori ja puolet renkaista. tielle se pääsee vain trailerin kyydissä. Etuvalot autosta kuitenkin vielä löytyy. Ne tuovat pimenevinä syysiltoina tunnelmaa terassille.

– Tämä vanha Sitikka tuli tänne Helsingistä kun haluttiin jotain räväkkää ja kivaa uusitulle terassille. Tämä on ollut terassikäytössä Helsingissäkin.

Puhalainen kehuu Citroen Camionettea työskentelymukavuudeltaan erinomaiseksi.

– Usein tämäntapaisissa jutuissa enemmän tyyliä johtaa huonompaan käytäntöön, mutta tässä mahtuu toimimaan hyvin.

Vain kaikista pisimmille työntekijöille Sitikka tuottaa ongelmia. Yli 190-senttinen saattaa nimittäin lyödä otsan auton tukirakenteeseen, joten pitkät baarimikot eivät ole terassivuoroissa.

Auton puolikas ei ole vain kaljapiste, vaan sen suojissa on kokonainen baari kassoineen, jääkaappeineen ja pakastimineen. Pleksikatolla kiemurtelee muovinen käärme. Sen tarkoitus on pitää linnut loitolla.

Camionettea valmistettiin vuosien 1947–1981 välillä. Mallia valmistettiin 473 289 kappaletta 34 vuoden aikana Ranskassa ja Belgiassa.

 

Toinen uuden elämän saanut auto on parkkeerannut Lutakkoon Le Qulkurin terassille. Kaukaa katsottaessa tämäkin auto näyttää siltä, että se voisi koska vaan huristella paikalta. Se liikkuu kuitenkin terassilta vain trailerilla. Autossa ei ole moottoria ja sisätilasta puuttuu lattia.

– Ostin tämän vuoden 1973 Kleinbussin Suonenjoelta. Se oli ollut keskellä metsää 15 vuotta työkaluvarastona, ravintolan omistaja Aki Kantelinen kertoo.

Hintaa autolla oli vain 500 euroa, mutta suurin piirtein saman verran tunteja kului sen kunnostamiseen.

– Tämä vaati todella paljon töitä. Peltejäkin piti uusia. Jos tämän olisi halunnut ajokuntoon, olisi rahaa palanut ihan liikaa.

Kunnostustyöt hoiti Mikko Maanonen ja lopuksi Kleinbussi sai pintaansa originaalin oranssin värin.

Bussissa on paikka hanoille, jääkaappi ja reippaasti laskutilaa. Kesäviikonloppuisin sen sisään astuu baarimikko ja syksyllä se siirtyy varastoon huilaamaan.

– Sain tähän idean Tsekeistä, jossa näin Kleinbussista tehdyn kioskin, josta myytiin lenkkareita. Meiltä ei lenkkareita saa, mutta juotavaa kylläkin, Kantelinen sanoo.

Jyväskylän katukuvassa näkyy aika ajoin myös Redbullin DJ-auto nimeltä Nector. Tälläkin autolla on omanlaisensa elämä. Se toimii nimittäin bileiden keskipisteenä tuomalla paikalle musiikkia. Esimerkiksi Neste Rallyn aikaan Nector elävöitti Kauppakatua. Toisin kuin jyväskyläläiset baariautot, Nector voi kaasuttaa pois paikalta kohti uusia bileitä.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .