Säynätsalossa on kasattu tuhansia paloautoja – keskisuomalaisella kalustolla hyökätään tulipalojen kimppuun Kiinassa saakka

Kun sinisin vilkkuvaloin varustettu pelastusajoneuvo kiitää ohitse, se on aika varmasti Säynätsalossa kasattu. Saurus Oy on erikoistunut palo- ja pelastusajoneuvojen suunnitteluun ja valmistukseen sekä kotimaahan että ulkomaille.

– Moni ei tiedä, että 36 vuoden aikana Säynätsalosta on lähtenyt 2 000 ajoneuvoa ympäri maailmaa, Sauruksen toimitusjohtaja Juhani Härkönen kertoo.

Saurus on Suomessa alallaan markkinajohtaja. Liikevaihdosta suurin osa, noin 70 prosenttia, tulee kotimaasta. Ulkomaankauppa on koko ajan lisääntymään päin.

– Viennissä on selkeä kasvun mahdollisuus ja se tuo myös näkemystä siitä, missä muu maailma makaa. Kiinaan on myyty vuoden 2014 jälkeen lähes sata autoa. Tällä hetkellä viennin päämarkkinat ovat Aasiassa, viime vuonna jopa 40 prosenttia liikevaihdosta tuli viennistä.

Härkönen sanoo olevansa unelma-ammatissaan. Turvallisuus- ja pelastusala kiehtoi jo nuorena, jolloin hän oli aktiivisesti mukana VPK-toiminnassa.

– Tässä alassa kiinnostavat monipuolisuus, kriittisyys ja haastavuus. Valmistamme tuotteita erittäin vaativiin tehtäviin ihmishenkien ja omaisuuden pelastamiseksi.

 

Ennen pelastusalalle vihkiytymistään Härkönen ehti toimia muun muassa YK:n rauhanturvaamistehtävissä Lähi-Idässä, Suomen pataljoonan hankintaupseerina ja sotilastarkkailijana.

– Pelastuskaluston parissa aloitin tuotepäällikkönä Bronto Sammuttimella 1991, sittemmin nykyisen Sauruksen vientipäällikkönä ja vuodesta 2016 toimitusjohtajana.

Pelastusajoneuvoja on monenlaisia ja moneen käyttötarkoitukseen. Valtaosa ajoneuvoista on räätälöityjä sammutus- ja säiliöpaloautoja. Loppuosan muodostavat erikoisajoneuvot, kuten erityyppiset raivausautot ja metsäpalontorjunta-autot sekä lentokenttä-, teollisuus- ja kombipaloautot.

– Ajoneuvot ovat räätälöity asiakaskohtaisesti. Ne ovat yksilöitä. Haluamme ymmärtää asiakkaidemme tarpeita ja toteuttaa niitä innovatiivisesti, Härkönen kommentoi.

Autojen alusta tulee eri valmistajilta (Scania, Volvo, Sisu, Mercedes-Benz, MAN, Renault) runkovalmiina, kaikki muu suunnitellaan ja kasataan loppuun Säynätsalossa. Tilauksen jälkeen auto on toimitusvalmis 6–12 kuukaudessa tuotteesta ja kohdemaasta riippuen.

 

Ajoneuvojen operatiivisen kokonaisuuden hallinta on tärkeää, Härkönen sanoo.

– Kokonaisuus lähtee rakentumaan korin ympärille: kalustorakenne, pumput, säiliöt, moninainen tekniikka sisältäen pneumatiikan, hydrauliikan, automaation, sähköasennukset... Paljon on myös erilaisia digitaalilaitteita, kommunikaatiovälineitä ja tietokoneita. Viimeisempänä tulee sitten ulkoasun tekeminen, esimerkiksi teippaukset, Härkönen kertoo.

Se, että pelastusajoneuvot tehdään juuri Suomessa, on Härkösen mielestä vahva kilpailuvaltti.

– Pohjolassa korostuvat arktisten olosuhteiden huomioiminen, erikoisosaaminen ja kokemus. Kriittisissä ja vaativissa oloissa kaiken on toimittava saumattomasti yhteen. Merkitystä on myös sillä, että Suomesta löytyy huoltovarma yritys mahdollisten kriisiaikojen varalle.

Yksikön toimivuus varmistetaan manuaalisella varakäyttöjärjestelmällä jos sattuisi niin, että digitaali- ja sähkötekniikka pettäisi.

– On saatava venttiilit auki ja systeemi kaikissa tilanteissa toimimaan. Näin tuplavarmistetaan toimivuus.

Uutta työsarkaa pelastuskalustolle ja -miehistölle tuovat autojen lisääntyvä digitalisaatio ja sähkötyöt. Myös uudet autotyypit, sähkö- ja hybridiautot voivat aiheuttaa muutoksia.

– Autotekninen kehitys tuo haasteita myös pelastajille. Onnettomuustilanteissa pitää tietää, miten uusia sähköautoja lähestytään oikeilla menetelmillä niin, ettei tule lisävaurioita pelastajille eikä uhreille.

Sauruksen työntekijöitä Härkönen kuvaa moniosaajiksi ja eri tilanteisiin ketterästi mukautuviksi asiakaspalvelijoiksi.

– Vaikka olisit miten taitava asentaja, erikoisosaaminen ja ajoneuvotekninen oppi tulevat työn kautta. Meillä on motivoitunut ja kokenut henkilöstö, josta pidämme hyvää huolta. Olemme rautainen Saurus-tiimi, hän hymyilee.

Tiimiin haetaan tällä hetkellä uusia ihmisiä kasvun mahdollistamiseksi.

Tilaukset voivat olla hyvinkin laajoja yhteistyöprojekteja. Saurus toimitti taannoin esimerkiksi vaarallisten aineiden torjuntayksikön Malesiaan.

– Kauppaan sisältyi tuotekoulutuksen ohella myös operatiivinen koulutusjakso sekä Suomessa että paikanpäällä Malesiassa. Se sisälsi yli sadan palosotilaan koulutuksen. Operatiivisen koulutuksen toteutti Kuopion pelastusopisto. Projekti oli hieno osoitus suomalaisesta alan kokonaisosaamisesta, johon tyytyväinen asiakas sai kaiken tarvitsemansa yhdestä osoitteesta, hän toteaa.

Parhaillaan Sauruksella on tuotannossa autoja moniin kohteisiin muun muassa Kiinaan.

– Kotimaahan ajoneuvoja on menossa Hämeenlinnaan, Tampereelle, Vaasaan ja lähiaikoina ollaan luovuttamassa autoja myös Keski-Suomeen Äänekoskelle, Laukaaseen ja Jämsään, niin sanotusti kotilaitoksille, sanoo Härkönen.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .