S-sarjan Mercedes-Benz uudistuu

Maailman suosituin edustusauto saa uudistuessaan muun muassa hybridiversion. Se on maailman ensimmäinen sarjatuotantohybridi, joka hyödyntää litium-ioni-akkutekniikkaa, ja samalla se on Mersun ensimmäinen sarjatuotantohybridi.

Mercedes-Benz S 400 Hybridin bensan kulutus on 7,9 litraa sadalla kilometrillä. Sen hiilidioksidipäästöt jäävät 189 grammaan kilometriltä, mikä on pieni lukema isolle edustusautolle.

Hybridimallin 3,5-litrainen bensiinimoottori tuottaa 279 hevosvoimaa ja sähkömoottori 20 heppaa sekä ylimääräiset 180 newtonmetriä vääntöä.

S 400 Hybridin taloudellisuutta tukevat myös jarrutusenergian talteenotto ja automaattinen sammutus-käynnistys-toiminto, jolloin polttoainetta säästyy esimerkiksi liikennevaloissa seisottaessa.

Seitsenportainen 7 G-Tronic -automaattivaihteisto on säädetty toimimaan pehmeästi erityisesti hybridivoimanlähteen yhteydessä.

Moottorivalikoimassa on lisäksi kahdeksan voimanlähdettä, jotka kuluttavat saksalaisen autonvalmistajan mukaan jopa seitsemän prosenttia edeltäjiään vähemmän polttoainetta. Esimerkiksi S 350 BlueEfficiency kuluttaa 7,6 litraa dieseliä sadalla kilometrillä.

S-sarjan turvallisuutta korostavat entisestään uudet kamera-tutkapohjaiset älykkäät turvaratkaisut.

Ulkoisesti uudistunut S-sarja on saanut etuajovaloumpioiden alareunaan ledivalorivistön, ja vastaavasti päiväajovalot ovat perinteisten sumuvalojen paikalla etuhelmassa ledivalorivistönä.

Takavalot ovat uudistuneet, ja pakoputkien päät on sulautettu takapuskuriin.

Ensimmäisenä maailmassa Mercedes-Benz on varustanut huippumallinsa uudella Comand- käyttö- ja näyttöjärjestelmän jaetulla näytöllä. Kuljettaja ja matkustaja voivat seurata samalta näytöltä kahta täysin eri informaatiota.

Esimerkiksi kuljettajan seuratessa karttapohjaista navigaatiota voi etumatkustaja nautiskella mielielokuvastaan dvd:ltä.

Uudistunut S-sarja saapuu Suomeen kesällä. Hybridimallin hinta on vielä vahvistamatta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.