Se on loppu nyt, sanoi valmistaja – sympaattista pikkumaasturia ei enää tuoda Eurooppaan

Suzuki on vahvistanut, että sympaattinen ja monien suomalaisten suosikkimalliksi pompannut Jimny poistuu "aikaistetulla aikataululla" myynnistä Euroopassa.

Suzukin mukaan pikkumaasturi Jimnyä ei kannata pitää markkinoilla EU:n tiukkojen päästörajoitusten vuoksi. Jimnyä on eurooppalaisilla jälleenmyyjillä saatavana valmistajan mukaan vielä satunnaisesti

Aiemmin Suzuki oli kertonut, että Jimny vedetään markkinoilta vuonna 2021. Nyt aikataulua on nopeutettu, jotta myytävien Suzuki-henkilöautojen keskipäästöt saadaan laskemaan nopeammin.

Jimnyn hiilidioksidipäästöt ovat 170–180 grammaa kilometrillä malliversioittain vaihdellen. Se on suhteellisen paljon 1 135 kiloa painavalle pikkuautolle.

Suzukin päätähtäin Euroopassa on myydä kevythybridejä ja hybridejä. Niitä ovat Ignis, Swift Sport, Vitara ja SX4 S-Cross ja yhteistyössä Toyotan kanssa syntynyt Across.

Jimny ei elämöi käytännöllisyydellä. Tavaratila on 83-litrainen. Sivusta saranoitu ja pitkälle aukeava takaluukun ovi ei sekään ole erityisen kytännöllinen. Kuva: Timo Nieminen

Suzuki Jimny on saanut kulttimaineen ennen muuta rehellisen teeskentelemättömyytensä ansiosta. Keskisuomalaisen tuorein Jimny-koeajo (15.3. 2019) alkoi seuraavasti:

"Oijoi, kuinka virkistävää. Tähän autoon ei tehtaalla asenneta turboa eikä siihen tarjota hybridiä. Sen sisäratkaisut ovat pelkistettyjä, osin jopa karuja. Ulkomuotoja eivät ole sanelleet loputtomat testit tuulitunnelissa eivätkä automaailman viime vuosien myyvimmät trendit – muotoilijoilla on ollut esikuvanaan luultavasti Rubikin kuutio."

Jimny on ollut viime aikoina Suomessa ehkä ennakkoluulottomin ja hyväntuulisin. Suoraa kilpailijaa omassa koko- ja hintaluokassaan sillä ei edes ole ollut.

Jäämme kaipaamaan!

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.