Suosikki maailmalla, vaisu Suomessa – miksi Hondan surkeaa myyntiä eivät pönkitä isot alennuksetkaan?

Listat maailman ja Suomen ensirekisteröidyimmistä automalleista vuonna 2019 olivat yllättävän kaukana toisistaan.

Maailmanlistan ykkösenä oli Toyota Corolla hieman alle 1,5 miljoonan kappaleen myynnillään. Suomessa Corolla oli myyntikakkonen Škoda Octavian jälkeen, joten Corollan suhteen olemme suuren maailman kanssa jokseenkin samaa mieltä.

Sitten alkavat erot.

Toiseksi myydyin malli maailmassa oli Fordin F-sarja, joka ylitti miljoonan rajan. Suomessa lava-autot eivät kovin isosti myy, eikä F-sarja edes kuulu Fordin maahantuontiohjelmaan.

Maailman kolmonen oli Toyota RAV4. Se oli Suomessa sijalla 14, joten maailmanluokan suosio ei ihan ole siirtynyt Pohjolaan saakka, mutta ei 2 000 auton ensirekisteröinti vuodessa huono saavutus ole.

Neljäntenä ja viidentenä globaalisti ovat Honda C-RV ja Civic. Molempien ensirekisteröinnit olivat viime vuonna lähellä miljoonaa. Suomessa luvut olivat surkeat: CR-V:lle 450 ja Civicille 317 ensirekisteröintiä.

Hondan maahantuoja pudotti vuodenvaihteessa C-RV:n lähtöhintaa yli 4 000 euroa ja Civicin hintaa noin 2 000 euroa. Tämän vuoden tammi-huhtikuun ensirekisteröintejä ei alennusmyynti suuremmin pönkittänyt: CR-V:lle 103 ja Civicille 82 ensirekisteröintiä.

Kuudenneksi eniten maailmalla kävi vuonna 2019 kaupaksi Volkswagen Tiguan. Se oli Suomessa vasta sijalla 30.

Seitsemäntenä globaalisti rynnisti Nissan X-Trail, jota luovutettiin asiakkaille yli 761 000 yksilöä. Suomessa jäätiin alle sataan, joten ero globaaliin suosioon oli X-Trailin kaupassakin käsittämättömän suuri.

Suomalaiset näyttävät kulkevan autovalinnoissa omia polkujaan. Ehkä hyvä niin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.