Suunnitteletko jo lentomatkaa? Tämä tuore uutinen nujertaa monien matkustushalut

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on julkaissut lyhyen varoituksen Boeing 737 MAX -tyyppisissä koneissa havaitusta viasta.

FAA viestii näin:

"Korona-aikana käyttämättöminä olleiden 737 MAX -koneiden ilmausventtiileissä on havaittu korroosion aiheuttamia vikoja. Ainakin neljässä lentokoneessa on todettu niin sanotun viidennen ilmausventtiilin juuttuvan auki-asentoon. Vika voi johtaa kompressorin sammumiseen siten, ettei sen normaali toiminta ole palautettavissa lennon aikana."

Lentokoneiden tekniikka ei meille maallikoille ihan noin vain aukea, mutta FAA:n viestin jatkosta käy selväksi, että kyseisen ilmausventtiilin kuuluu olla auki lähinnä vain nousuvaiheessa. Ellei se sulkeudu, voi lennon aikana aiheutua vakavia moottoriongelmia.

MAX on neljäs sukupolvi Boeingin suositussa 737-mallistossa. Sitä pidetään valmistajansa hätäratkaisuna 50-vuotiaan konemallin elinkaaren jatkamiseksi, koska lentokonevalmistajien kilpailu on kiristynyt niin rajuksi, ettei Boeing halunnut aloittaa täysin uuden mallin kallista tuotekehittelyä. Boeing 737 MAX julistettiin Euroopassa viime vuonna lentokieltoon kahden onnettomuuden vuoksi.

Tavallista lentomatkustajaa ei FAA:n viestissä kiinnosta pelkästään se, että ongelmiin on taas joutunut Boeing 737 MAX.

Enemmän pelkoa aiheuttaa viestistä luettavissa oleva tieto, että lentokoneisiin ylipäätään saattaa tulla tuhoisia vikoja varastoinnin aikana. Käyttämättömyys on huono asia monille mekaanisille rakenneosille – näköjään myös lentokoneiden tekniikalle.

Eikä toki ole suuri salaisuus, että viime kuukausina lentokoneita on seisonut tuhatmäärin varastoituina ympäri maailman.

FAA kehottaa lentoyhtiöitä pikaisesti tarkistamaan lisäksi seuraavat 737:n malliversiot: 737-300, -400, -500, -600, -700, -700C, -800, -900 ja -900ER.

Kotimaan matkailu kuulostaa aina vaan houkuttelevammalta lähiaikojen vaihtoehdolta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.