Tältä näyttävät Toyotan ensimmäiset täyssähköiset autot – jos patenttihakemukseen liitettyihin kuviin on uskominen

Japanilainen autojätti Toyota Motor Corporation toi täyssähköisen Lexus UX 300e -mallinsa ensimmäisenä markkinoille Kiinassa. Lexus UX 300e tulee vasta tämän vuoden lopussa saataville Euroopassa ja ensi vuoden alkupuolella Japanissa. Yhtiö on avoimesti kertonut, että se aikoo käyttää Kiina ensin -taktiikkaa muissakin täyssähköisissä automalleissaan.

Niinpä myös Euroopassa tutkitaan tarkasti havainnekuvia, jotka Toyota on liittänyt sähköautoihin liittyviin patenttihakemuksiinsa Kiinassa.

Toyotan tuoreiden sähköpatenttien yhteydessä on kaksi piirrosta, joista toinen on pieni katumaasturi ja toinen selvästi suurempi, todennäköisesti 7-paikkainen katumaasturi.

Kumpikaan automalleista ei edes etäisesti muistuta futuristista Toyota Rhombus EV -konseptiautoa, jota japanilaisvalmistaja on esitellyt Aasian automessuilla sähköisenä koeautonaan.

Pienempi patenttihakemuksen kuvista löytyvä Toyota näyttää BMW i3:n kokoiselta ja oloiselta pikkumenijältä. Kuva: Toyota

Täyssähköiset autot rakennetaan e-TNGA -pohjarakenteelle, jonka Toyota on kehitellyt yhteistyössä Subarun kanssa. Toyota tekee myös laajaa yhteistyötä kiinalaisen autonvalmistajan BYD:n kanssa – muun muassa akkuteknologiassa.

Aiemmin on huhuttu, että Toyotan ensimmäisissä sähköautoissa olisi noin 500 kilometrin toimintamatka ja 100 kWh:n akusto.

Rhombus EV on täyssähköinen konseptiauto, jonka Toyota on valmistanut yhteistyökumppaneidensa kanssa Kiinassa. Kuva: Toyota

Kiinassa patenttihakemusten liitteenä olevat kuvat edustavat paljon käytettyä katumaastureiden perusmuotoilua. Siten ne ovat vähän ristiriidassa Toyotan edustajien automessuilla usein esittämästä linjauksesta, että yhtiö haluaa ottaa täyssähköisten autojen suunnittelussa huomioon etenkin "vuoden 1990 jälkeen syntyneet kuluttajat".

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.