Tältä tuntuu Suomen ennätys -auto

Yli 415 000 kilometriä ajettu Renault Mégane Break 1.6 tuskin houkuttaa ostajaehdokkaita jonoksi asti vaihtoautomarkkinoilla. Omistajalleen Juha Niiniselle vuoden 2004 farmari on edelleen arvoauto jo senkin takia, että seitsemän vuoden yhteisen taipaleen aikana Méganen hansikaslokeroon on kertynyt paksu nivaska huolto- ja hankintakuitteja.

– Olen käyttänyt autoa säännöllisesti huollossa, kaikki on tehty mitä ohjekirja vaatii, ja ylikin. Kirjassa ei ole enää kilometrejä, se on menty jo kertaalleen ympäri. Ranskassa tehdas varmaan ajatteli, että ei Méganella voi päästä näin pitkälle, naureskelee Niininen.

Kuitteja on kertynyt senkin takia, että mies ei itse autoaan rassaa, vaan teetättää kaikki työt renkaanvaihdosta lähtien tutussa huoltopaikassa.

Omistaja ei ole ynnäillyt, paljonko 11 500 euroa maksaneelle Méganelle on tullut lisähintaa. Kun hän osti ranskattaren, sillä oli mittarissa jo 150 000 kilometriä.

– Moni on sanonut, että miksi kannattaa vanhaa autoa huollattaa. Ihan sen takia, että se kestäisi. Pitäähän uusiakin autoja huoltaa, ja vain huollattamalla vehkeet pysyy kondiksessa.

Eniten kilometrejä Suomessa?

Pikainen nettiseulonta vaihtoautoista osoittaa, että Niinisen auton nykyarvo on jossain siihen uusitun jakohihnan ja vaihdelaatikon välillä. Tarkkaa vertailua on hankala tehdä, koska yksikään myynnissä olevista vastaavista Mégane -malleista ei yllä läheskään Niinisen työjuhdan kilometrilukemille. Hänen ranskalaisiin autoihin erikoistunut työkaverinsa arvioi, että kyseessä on mitä luultavimmin auto, jonka mittariin on kertynyt lajinsa Suomen ennätys.

– Renu on ihan loistava ajaa. Kaikki toimii, meno on pehmeää eikä mikään nitise eikä natise, kehuu Niininen Méganeaan ja kehottaa toimittajaa kokeilemaan.

Ja toimittaja testaa. Ulkoapäin valkoinen ranskatar ei herätä luottamusta. Auton korissa on merkkejä ikävuosista. Keula on ottanut osumaa kuskin puolelta, mikä menee kuulemma emännän piikkiin.

Kuljettajan penkistä käsin auto tuntuu huomattavasti kilometrejään nuoremmalta. Se liikkuu vaivattomasti, moottori hyrrää hiljaa ja manuaalivaihteet soljuvat sujuvasti. Istuinkin on ryhdikäs ja jämäkkä. Oikein luotettavan tuntuinen peli.

Mersusta Renuun

Mutta palataanpa vielä Méganen hankintavuoteen 2008, koska Niinisellä on hauska tarina. Hänellä oli tuolloin vanha farmari-Mersu, joka äänistä päätellen veteli viimeisiään. Niininen pisti velipoikansa asialle etsimään sopivaa autoa tilalle. Eräänä päivänä työmatkalla dieselin moottori paukahteli siihen malliin, ettei siitä olisi enää paluumatkalle. Velipoika löysi viime tipassa Renault Méganen ja sitä lähdettiin kiireellä ostamaan jyväskyläläisestä autoliikkeestä. Niininen sai runnottua pahasti yskivän Mersunsa nippa nappa perille.

– Sammutin moottorin autoliikkeen parkkiruutuun ja siihen levisi Mersu. Ajattelin, että nyt on sitten pakko ostaa uusi auto.

Seurasi ostoprosessi, jossa vaihtoauton ostaja tiesi, että paluuta ei ole, mutta automyyjä ei tiennyt, mitä ostaja ajatteli. Niinistä jännitti, että miten käy Mersun kanssa, joka lojui pihassa. Kun kaupat Méganesta oli tehty, myyjä kysyi vihdoin paperitöiden lomassa, että missä kunnossa vaihto-Mersu on.

– Sanoin, että ajamalla tulin Mersulla pihaan, mutta en takaa, että ajamalla lähtee liikkeelle. Se oli myyjästä hauska juttu. Pääsin vähän kun koira veräjästä, mutta rehellisesti vastasin.

Pari viikon kuluttua Méganesta hajosi starttimoottori. Niininen peräsi sitä takuuseen ja soitti autoliikkeeseen. Sattuneesta syystä myyjä muisti romu-Mersu-miehen oikein hyvin.

Tarinalla on onnellinen loppu. Starttimoottorista päästiin sopuun. Mersu sai uuden omistajan, joka teki siitä pakettiauton. Automyyjä muisti Niinistä joulukortilla.

Renaut Mégane jatkaa kulkuaan Niinisen rouvan kulkuneuvona. Isäntä itse ajelee uudemmalla Mersulla, joka tuli hankittua vahingossa, kun oltiin velipojan ja lasten kanssa tivolissa, ja sadekeli veti autokaupoille. Ehkä siitä sitten toisella kertaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .