Tämä on maailman paras automainos

Tuli sähköpostiviesti puolitutulta mainosmieheltä. Hän tunnustaa ilahtuneensa siitä, että Autot ja liikenne -teemassa on silloin tällöin käsitelty automainontaa. Hyvässä ja pahassa.

Mutta mainosherran mielestä on noloa, ettei yhdessäkään jutussa ole mainittu kaikkien aikojen parasta ja merkittävintä automainosta. Se kuulemma on Volkswagenin ja DDB-mainostoimiston 1950-luvun lopussa Yhdysvalloissa rakentama Kuplavolkkarin kampanja "Think Small".

Toimitus myöntää auliisti, että tämä palaute on 100-prosenttisen osuva.

"Ajattele Pienesti" -kampanjan idea oli yksinkertainen - mutta nerokas. Kun Yhdysvalloissa kaiken on aina pitänyt olla suurta ja räyhäkkää, Volkswagen julkaisi koko sivun lehtimainoksissaan pienen kuvan Kuplasta ja listasi pienen auton omistamisen etuja lyhyessä tekstissä. Kuplasta luotiin sympaattinen mielikuva, jonka oli tarkoitus olla vastakohta amerikkalaisten pinttyneille mielipiteille saksalaisesta natsiautosta.

Volkswagenin älykäs sarkasmi puri. Kupla-VW alkoi kelvata ostajille Yhdysvalloissakin.

Lisäksi Think Small on sittemmin valittu monissa äänestyksissä kaikkien aikojen parhaaksi mainoskampanjaksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.