Tämän auton moni halusi, mutta vain yksi sai

Geneven kansainvälinen autonäyttely on taas ovella, joten pian saamme ihailla kuvia uusista konseptiautoista. Ne ovat koeautoja, joilla autonvalmistajat testaavat suunnittelemansa mallin kiinnostavuutta ja toimivuutta.

Konseptimalleista osa päätyy sarjatuotantoon, osa ei. Mutta hyllytys ei aina tarkoita sitä, etteikö konseptiauto olisi aidosti kiinnostanut.

Surullisesti kävi Saab Aero-X -konseptiautolle, joka esiteltiin Genevessä vuonna 2006. Aero-X oli Geneven näyttelyn todellinen helmi ja ottajia olisi riittänyt, mutta tehtaan hihnalle se ei koskaan päätynyt. Auto palkittiin Geneven näyttelyn parhaana, ja myöhemmin se äänestettiin Vuoden konseptiautoksi.

Ja katsokaa kuvia Saab Aero-X:stä. Autossa yhdistyvät skandinaavisen muotoilun parhaat puolet. Samalla siinä näkyy Saabin autoinsinöörien kumarrus yhtiön lentokoneteollisuudelle, etenkin ohjaamossa on hävittäjälentokoneen tunnelmaa.

Upea auto, josta on kuitenkin helppo päätellä, että laskelmat panoksen ja tuotoksen suhteesta jäivät pahasti pakkaselle. Muussa tapauksessa niitä olisi valmistunut enemmän kuin yksi.

Aero-X:n moottorinkin piti olla mielenkiintoinen eli 400-hevosvoimainen ja 2,8-litrainen V6-kaksoisturbo, joka olisi pystynyt käyttämään polttoaineena puhdasta bioetanolia.

Aero-X:n esittelytilaisuudessa Saab Automobilen toimitusjohtaja Jan Åke Jonsson muistutti konseptiauton todistavan, kuinka valtavia mahdollisuuksia Saabin tuotemerkkiin sisältyy.

Jonsson ei maininnut Saabin uhkakuvista, joita taisi jo silloin vaania nurkan takana ihan riittämiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.