Tässä on Tommi Mäkisen kipakka arkiauto - "Ein perfektes Auto"

M-divisioonan autot tarjoavat huippuunsa vietyä ajettavuutta, bensiinin katkuista voimaa ja takavetoa. Näin on ollut aina vuoden 1978 M1:stä ja seuraavana vuonna esitellystä super-sedanin kantaisästä M535i:stä lähtien.

Vanhan liiton BMW-fanaatikkojen maailma romahti, kun julkisuuteen vuoti vuosi sitten tietoja diesel-M:n tulosta markkinoille. Nyt uusi maailman tasapainon horjuttaja on täällä: M550d X-drive.

Aloitetaan strategisilla mitoilla:

Tehoa: 381 hevosvoimaa.

Vääntöä: 740 Nm.

Kiihtyvyys 0-100 km/h: 4,7 sekuntia.

Yhdistetty keskikulutus: 6,3 litraa satasella.

Oleellista on ensimmäisen ja viimeisen luvun vertailu. Siis voiko autolla, jossa on voimaa enemmän kuin uudessa Porsche 911 Carrerassa, todella liikkua noin ohuella dieselin kulutuksella? BMW:n propellihatut Saksassa ovat loihtineet insinöörityön taidonnäytteen, jonka kysyntä on maailmanlaajuisesti ollut hyvä.

Annetaan Keski-Suomen mutkaisilla teillä ajotuntumasta kyseisellä autolla enemmän ajaneen kertoa tarkemmin. Rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen kuvaa ajettavuutta vakaaksi mutkissa, eikä keula lähde painumaan ulkokurvin suuntaan.

Vaikka täysikumirenkaat tekevätkin autosta kovemman ajaa, niin Mäkisen mukaan jousitus on onnistuttu rakentamaan sopivan pintaherkäksi eikä se ole kuitenkaan liian kova.

Koeajon jälkeen on todettava, että tismalleen edellä mainitun oloiselta M550d tuntuu. Turbojen määrässä auton moottori häviää yhdellä verrattuna Mäkisen maailmanmestaruuksien määrään, mutta kolmellakin tunnutaan tulevan toimeen.

Voiman tunne on rajaton ja nelivedon tarjoaman pidon ansiosta Suomen arktiset olosuhteetkaan eivät aiheuta vaikeuksia. Tosin Mäkinen muistuttaa, että metsäteille ja hirvijahteihin M-Bemarilla ei ole asiaa vaikka auton sisätilojen puolesta välineet menisivätkin mukana.

Sisältä M550d on kuin mikä tahansa hyvin varusteltu BMW. Mustaa nahkaa ja jalopuulistoja. Kojelaudan pehmeät muodot on vuorattu nahalla laadukkaan vaikutelman kasvattamiseksi. Leveä 10,2 tuumainen näyttö takaa erinäisten valikkojen käytön helppouden yhdessä iDrive-järjestelmän kanssa. Koska auton suorituskyky on valtava, saa etupenkkien sivuttaistuet säädettyä puristamaan kuljettajan ja kartturin tiukasti kiinni kylkiin.

Mäkinen on tyytyväinen puhelimen ja navigoinnin käytön helppouteen BMW:ssä. Ääniohjauksella voidaan asettaa määränpää kartalle ja kännykän liittäminen sekä hyödyntäminen on saumatonta iDriven kautta.

Head-Up -näyttö heijastaa muun muassa nopeuden, navigointiohjeet ja vakionopeuden säätimen asetuksen kuljettajan näkökenttään.

Yhtä kaikki, BMW M550d ei ole legendaarisen M5:n korvaaja eikä minun silmissäni edes kilpailija. Se tarjoaa noin 112900 euron hintaan fiksua voimaa, ajonautintoa ja iloa taloudellisuus huomioon ottaen.

Yli 60000 euron hintaero (Saksassa 20000 euroa) aitoon M5:een on selvä.

Arkiajossa ja elämässä, jossa on ihmisiä, pakkasta ja liikenneruuhkia, en ihmettele, miksi maailmanmestari ajaa M550d:llä. Saksalainen sanoisi tästä Ein perfektes Auto, toimittajallekin se oli elämys.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.