Tässä on maailman kallein auto – mutta sen omistaja vain nauraa satojen miljoonien eurojen virheelle

Britanniassa hän on henkilö, jonka tunnistaa jokainen. James Dysonin nimi nostetaan keskusteluun, kun halutaan kertoa, miltä näyttää määrätietoinen ja menestyvä ihminen.

Dyson perusti 1990-luvun alussa teknologiayhtiön, josta on tullut huikea menestystarina. Mutta ennen kuin Dyson kelpuutti DC01-mallisen imurin yhtiönsä tuotantoon, hän rakensi 5 127 prototyyppiä. Lähipiiri kehotti Dysonia luopumaan hankkeesta, kun valmista ei alkanut syntyä. Viiden vuoden kehitystyön jälkeen jääräpäinen Dyson oli vihdoin tyytyväinen imurinsa prototyyppiin.

Sittemmin Dysonin yhtiö on tehnyt tuottoisaa bisnestä imureilla, tuulettimilla, lämmittämillä ja kuivaimilla.

2010-luvun alkupuolella James Dyson huolestui liikenteen hiilidioksidipäästöistä. Koska Dysonin alaisuudessa oli suuri joukko akkuteknologian ja sähkömoottoreiden asiantuntijoita, hän keräsi insinöörijoukon pohtimaan sähköauton rakentamista. Pikkuhiljaa autohanke lähti lentoon, ja Dyson Ltd. kertoi vuonna 2016 ryhtyvänsä myös sähköautojen valmistajaksi.

Jossakin vaiheessa sähköauton kehitystyössä ahersi jo yli 500 ihmistä. Lokakuussa 2018 yhtiö kertoi tulevan sähköautotehtaan sijoituspaikankin. Ensimmäisten autojen kerrottiin tulevan tuotantolinjalta vuonna 2021.

Sitten alkoi tökkiä.

Autoprojekti haudattiin lokakuussa 2019. Vasta nyt James Dyson on kuitenkin kertonut hankkeen kaatumisen syyt ja kustannukset.

Dyson Ltd:n verkkosivuilla julkaistussa blogissa yhtiön perustaja ja pääjohtaja tulkitsee epäonnistumisen syntyhetkeksi Volkswagenin päästöhuijauksen.

– Päästöhuijauksen paljastuminen siirsi kaikkien autonvalmistajien tuotekehityksen pääpainon sähköautoihin. Niillä ei ollut muuta vaihtoehtoa, koska polttomoottoreiden tulevaisuus alkoi näyttää epävarmalta, kirjoittaa James Dyson.

Dysonin sähköauto jäi kehitystyössä muiden jalkoihin, koska Dyson Ltd:n piti opetella sähköisten voimalinjojen lisäksi autonvalmistuskin alkeita myöten.

– Perinteiset autonvalmistajat voivat rahoittaa sähköistä tuotekehitystä myymällä polttomoottorisia autoja ja hybridejä. Meillä ei ollut sitä tulonlähdettä selkänojana, toteaa Dyson.

Vähän turhan tyyris arkiauto, sanoo miljardööri James Dyson omaan käyttöönsä ottamastaan sähköautosta. Kuva: Dyson Ltd.

James Dyson sanoo, ettei hän ole katkera. Hän naureskelee omistavansa ehkä maailman kalleimman auton, sillä toimiva prototyyppi on hänen käytössään.

– Sijoitin autohankkeeseen 500 miljoonaa puntaa (= 558 miljoonaa euroa) omia rahojani. Käsiini jäi vähän turhan tyyris arkiauto, ilmeisesti maailman kallein, veistelee James Dyson.

Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan Sir Dysonin, 73, pärjäämisestä. Sunday Times -lehden mukaan hänen omaisuutensa arvo on noin 33 miljardia euroa. Dyson on lehden mukaan Britannian rikkain yksityishenkilö.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.