Tässäpä vekkuli syy toivoa itseohjautuvia autoja

Suomalaisen voi olla hankala kuvitella, että äänimerkin käyttö taajama-alueilla on monissa maissa iso riesa.

Kun vaikkapa Espanjassa, Kreikassa tai Italiassa puhutaan tulevaisuuden itseohjautuvista autoista, uuden teknologian yhtenä hyötynä mainitaan suomalaisittain vieras lause: äänimerkin loputon meteli kaupunkialueilla loppuisi.

Oijoi näitä kulttuurieroja liikenteessäkin, voisi tähän sanoa.

Suomen tieliikennelaissa sanotaan ajoneuvon äänimerkin käyttämisestä seuraavaa:

"Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa. Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä."

Lakiteksti on käytännössä johtanut siihen, että suomalaiset käyttävät äänimerkkiä liian harvoin. Työpaikan kahviringin pikagallupissa paljastui, että monet kymmeniä vuosia autoilleet eivät ole töötänneet koskaan. Jopa ihan fiksusti ja laillisesti ohituksessa äänimerkkiä käyttävä leimautuu Suomessa itsestään korostavaksi öykkäriksi.

Toisin on temperamenttisempien kansojen liikkuessa autoilla. Lain kirjaimesta viis, sillä äänimerkin käyttämiseen riittäviä yleisiä syitä ovat: a) jos joku ajaa edelläsi, b) jos puoliso nalkutti aamulla tai muusta syystä harmittaa, c) mikä tahansa muu syy.

Niitä itseohjautuvia odotellessa voisimme Suomessa oikein hyvin opetella lain sallimaa tööttäilyä.