Taas sataa ruusuja Volvon niskaan

Täysin uudistuva V60 onnistuu yhdistämään tilavuuden, turvallisuuden ja ajettavuuden.

Kun uusi Volvo V60 oli lehdistön ensikoeajossa Barcelonassa, ensimmäiset arviot kuulostivat vähän latteilta. Roiskui kritiikkiä automaattivaihteiston viivyttelystä liikkeellelähdössä ja auton yllätyksettömyydestä. Risuja tuli siitäkin, että Volvo käyttää jo viidennen kerran samaa alustaratkaisua, minkä vuoksi Volvon automallit ovat kuulemma liian samankaltaisia ajettavia.

Ehkä juuri siksi V60 maistuu vuoden toistaiseksi parhaalta koeajolta. Kun odotusarvoja on vähän valmiiksi poljettu, kotimaan koeajoon mahtuu pääasiassa positiivisia havaintoja.

Joten tässäpä – vaihtelun vuoksi – koeajon loppuyhteenveto heti alkajaisiksi: Volvo V60 on käytännöllinen, tilava, turvallinen ja ajettavuudeltaan mainio farkku, joka hyvin monessa asiassa pesee saksalaiset premium-luokan kilpailijansa.

V60 on malliuudistuksessa kasvanut 13 senttimetriä pituutta. Akseliväli on venynyt kymmenisen senttimetriä. V60 on pidempi ja leveämpi kuin saman autoluokan saksalaiskilpailijat, mikä näkyy sisätiloissa. Matkustamossa on tilaa joka suuntaan, eikä pitkällä takapenkin istujalla ole ongelmaa siinäkään tapauksessa, että myös edessä istuu kookas henkilö.

Tavaratila on perusmuodossaan 529-litrainen. Takapenkit kaatamalla se venyy tasaiseksi 1 441 litran ruumaksi, joten V60 yltää oman sarjansa kärkilukemiin tavaroiden kuljetuskyvyssä. Tavaratilan luukku avautuu sähköisesti tai heilauttamalla jalkaa auton takana.

Sisätilat ovat volvomaiset eli rosoisen tyylikkäät ja samalla laadukkaat. Kilpailijat käyttävät pröystäilevämpiä ja kalliimpia sisämateriaaleja, mutta pelkistetty skandinaavisuus sopii ja kuuluu Volvoon. Ohjaamoa ja kojelautaa hallitsee kookas pystynäyttö, josta toiminnot tuntuvat löytyvän melko helposti.

V60 on perinyt isoveljensä V90:n muotoja, mutta erojakin Volvo-farmarien ulkoasussa on. Ja hyvä niin.

Koeajetun V60:n moottorina on 2-litrainen D4-diesel. Se on hiljainen, taloudelllinen (4,7 litraa/100 km) ja riittävän suorituskykyinen (190hv/400 Nm) voimanlähde isohkoon, yli 1 700-kiloiseen autoon. Dieselin kaverina oleva 8-nopeuksinen automaatti toimii pehmeän huomaamattomasti, mutta etuvetodieseleihin voi yhdistää myös manuaalivaihteiston.

Kahdella turboahtimella ryyditetty D4 löytynee alkajaisiksi useimmista Suomessa myytävistä V60-farkuista. Muut alkuvaiheen vaihtoehdot ovat teholtaan pienempi D3-diesel ja T6-bensiinimoottori, joka houkuttanee korkean autoveron vuoksi harvempia ostajia kuin dieselit.

Noin puolen vuoden kuluttua valikoimaan tulevat dieselien nelivetoversiot, T5-bensamalli ja ladattava T8-hybridi.

Kun Volvo julkistaa uuden tai uusiutuneen mallin, se on poikkeuksetta kaikkien aikojen turvallisin Volvo. Niin tämäkin. Business Inscription -varustetason koeajoautossa on niin paljon turvavarusteita, että on työlästä keksiä toiminto, jonka siihen voisi lisätä. Auto havaitsee ja varoittaa lähes kaikesta. Se myös jarruttaa tietyissä tilanteissa automaattisesti, jos kuljettaja ei havaitse vaaraa.

Matkapuhelimella voi aiempaa enemmän hallinnoida Volvoa. Erilaisia auton tietoja voi tarkastella kännykästä, ja etäkäynnistäminen onnistuu.

V60:n lähtöhinta on 42 871 euroa. Koeajetun yksilön hintalappu on 15 000 euroa korkeampi, mutta sillä summalla saa jo ylärekisterin varusteherkkuja.

Jyväskylässä Volvot myy Hämeen Auto.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .