Takaisinkutsu voi tappaa automallin

Autojen takaisinkutsut tarkistuksiin tai korjauksiin ovat arkipäivää. Suomessakin niitä tehdään useita joka vuosi.

Valmistajat, jälleenmyyjät ja autokaupat eivät kuitenkaan pidä takaisinkutsuista suurta haloota. Syy matalan profiilin pitämiseen löytyy helposti. Takaisinkutsuilla kun autoilun historiassa ollut ikävä taipumus pilata automallin tai pahimmassa tapauksessa koko merkin maine.

Yksi kovaonnisimmista takaisinkutsujista oli Audi. Saksalaisvalmistaja halusi vuonna 1982 Yhdysvalloissa tarkistettavaksi 92 000 autoa, koska kuljettajan lattiamatto saattoi Audi 5000 -mallissa liukua ja jumittaa polkimia. Televisioyhtiö CBS teki takaisinkutsusta skandaalinmakuisen uutispätkän 60 minuuttia -ohjelmaansa. Siitä alkoi Pohjois-Amerikassa Audi-myynnin romahdus, joka taittui vasta A4-mallin ansiosta 1990-luvun puolivälissä.

Ehkä kovionnisin takaisinkutsuttu automalli on ollut Chevrolet Citation. General Motorsin niin sanottuun X-mallistoon kuulunut perheauto nousi heti valmistuttuaan 1980-luvun alussa ennätyssuosioon, sitä joutui pahimmillaan odottamaan tilauksen jälkeen lähes vuoden. Sitten tuli yhdeksän erillistä takaisinkutsua, oikeudenkäynnit viallisista jarruista ja lopulta koko mallin äkkikuolema.

Ford puolestaan jätti kutsumatta takaisin Pinto-mallinsa, vaikka sen bensatankin todettiin vahingoittuvan helposti peräänajossa ja jopa räjähtävän. Pian kuitenkin lipsahti julkisuuteen Fordin autoinsinöörien laatima muistio, jossa todettiin, että yhtiölle on edullisempaa maksaa kolarien vahingonkorvaukset kuin kutsua kaikki Pintot korjattaviksi. Muistiosta syntynyt myrsky käytännössä tappoi Pinto-mallin.

Viime vuosina on kohuttu Toyotan yhteensä 4,3 miljoonaa autoa koskevista takaisinkutsuista. Se on kolhinut Toyotan imagoa, mutta on hyvä muistaa, ettei kyseessä ole läheskään suurin takaisinhuhuilu autoilun historiassa. Ford tarkasti vuosina 1988-93 noin 8 miljoonaa autoa sytytysjärjestelmän ongelmien vuoksi.

Jättiyhtiö Toyota selviytyi ongelmistaan. 1970-luvun lopussa Chrysler sen sijaan olisi ajautunut konkurssiin kahden mallinsa yhteensä kahdeksan takaisinkutsun ja myynnin romahduksen vuoksi, ellei Yhdysvaltain valtio olisi pelastanut yhtiötä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.