Takseista tuotemerkkejä

Taksiliiton mukaan alalla ollaan ottamassa ensimmäisiä askelia palveluiden brändäyksen suuntaan.

Lounais-Suomessa toimiva TaxiData on erottuvan taksitoiminnan tienraivaaja - alueen mittariautoista tehdään tulevaisuudessa selkeästi omannäköisiään. Taksikeskuksen autojen tulee olla selkeästi erotettavissa muista takseista omaksi tuotemerkikseen.

- Taksin brändäystä on tehty jo pidempään kansainvälisellä tasolla. Uskon, että laatutyötä viedään tähän suuntaan jatkossa yhä enemmän myös Suomessa, Suomen Taksiliiton puheenjohtaja Krister Olsson arvioi.

Laaduntarkkailua


Taksialalla on viime aikoina nähty suuria muutoksia. 2010-vuoden alusta voimaan tullut ammattipätevyyslaki määräsi kaikki alalle tulevat kuljettajat koulun penkille. Taksinkuljettajan ajolupakin muuttui määräaikaiseksi ja sen säilyttämiseksi on osallistuttava täydennyskoulutuksiin.

Lisääntyneen koulutuksen ohella laatujärjestelmät ovat taksimaailman nykyaikaa. Taksikeskukset ja yhdistykset voivat saada laatusertifikaatin jos ne sitoutuvat seuraamaan ja ylläpitämään tiettyjä laatukriteereitä esimerkiksi ajoreitin valinnassa, kuljettajan pukeutumisessa ja vaitiolovelvollisuudessa. Laatujärjestelmät pohjaavat taksilakiin.

Laatujärjestelmät ovat Suomen taksiliikenteessä kuitenkin vielä melko uusi asia. Tähän mennessä mukaan on lähtenyt seitsemän taksikeskusta, Keski-Suomessa sertifikaatteja ei vielä ole.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.