Tee-se-itse -ohje: Älä sormi pieni koske mihin vain

Moottoria tekee mieli joskus räplätä, jopa heti ajon jälkeen. Mutta ne mokomat voivat tehdä ilkeän tempun: polttaa sormia.

Jyväskyläläisen Mikan Asentamon korjaamopäällikkö Juha Hytönen kertoo, mihin ei pidä missään tapauksessa itse koskea, ihan oman turvallisuuden vuoksi.

Hytönen neuvoo pitämään sormet poissa pakosarjan pinnalta.

–Pakosarja on näkyvillä, moottorin etuosassa, noin puolessa autoista, sekä uusissa että vanhoissa malleissa. Pakosarjan pinta on tulikuuma lyhyenkin ajon jälkeen, joten siitä voi saada palovammoja sormiinsa, jos pintaan koskee heti ajon päätyttyä, Hytönen varoittaa autoasioista tietämättömiä.

Toinen vaaranpaikka sormille on apulaitehihna, joka pyörii moottorin ollessa käynnissä. Apulaitehihna sijaitsee moottoritilan etualaosassa piilossa.

–Nopeasti pyörivää laitetta on vaikea silmällä huomata taustalevyä vasten, joten jos käsi joutuu vahingossa apulaitehihnan ja pyörivien rullien väliin, pahimmassa tapauksessa voi katkaista sormensa.

Samantapainen sormien rikkomispaikka sijaitsee flektissä eli jäähdytyspuhaltimessa. Sekin on piilossa konepellin etuosan alla. Puhallin käynnistyy esimerkiksi kesähelteellä ajon jälkeen auton moottorin sammuttua. Ylimääräinen hurina auton etuosasta kuuluu asiaan, eikä etusäleikön sisään pidä mennä silloin sorkkimaan.

Jäähdytysnesteen korkin avaamisessa heti ajon päätyttyä tulee olla varovainen.

–Heti ajon jälkeen jäähdytysneste voi olla jopa 100-asteista. Kun korkin avaa, paineenalainen höyry voi lentää silmille, Hytönen varoittaa.

Akun pintaan voi koskea, jos se on siisti. Mutta jos akun pinnalla on vaaleanharmaata, vaahdon näköistä töhnää eli akusta purkautunutta happoa, siihen ei kannata paljain käsin koskea. Happo kirvelee ihoa ja lisäksi se tuhoaa kankaan.

–Jos happoa joutuu vaatteelle, pesun jälkeen vaatteeseen tulee reikä siihen kohtaan, mihin happoa on joutunut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.