Tesla ja Toyota olivat kerran kavereita – Nämä RAV4-kuvat ovat veljeyden lopettaneelle japanilaisjätille yhä kuin punainen vaate

Automaailmassa on asioita, joita suuret valmistajat eivät mielellään muistele. Toyotalle yksi harmaista alueista on yhteistyö Teslan kanssa.

Teslan toimitusjohtaja Elon Musk ja Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda hymyilivät valokuvaajille aurinkoisesti keväällä 2010. Autoherrat olivat juuri tehneet Kaliforniassa sopimuksen yhteistyöstä. Nouseva sähköautovalmistaja Tesla oli sitoutunut toimittamaan sähköisen voimalinjan Toyota RAV4 -katumaasturiin. Toyota Motor Corporation puolestaan lupautui hankkimaan osuuden Tesla Inc. -yhtiöstä. Toyota lunasti Teslan osakkeita 50 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla.

Toyotan yhtenä pontimena yhteistyössä oli pelko Kalifornian ja muidenkin Yhdysvaltain osavaltioiden suunnitelmista autokaupan rajoittamiseksi. Huhuttiin, että Kalifornia kieltää alueellaan kaupankäynnin niiltä valmistajilta, joilla ei ole mallistonsa osana nollapäästöisiä tuotteita.

Syntyi Toyota RAV4 EV. Se oli jo toinen versio sähköisestä RAV4:stä, sillä Toyota yritti omin voimin täyssähköistä tuotantoa vuosina 1997–2003. Se yritys ei tyydyttänyt yhtiön johtoa – eikä noin tuhannen valmistuneen sähkö-RAV4:n käyttäjiäkään. Toyota murskasi ja paalutti sekä myymättömät että asiakkailta palautuneet autot.

Teslan kanssa valmistetun Toyota RAV4 EV:n toimintamatka oli 166 kilometriä. Auton saattoi ostaa kuka tahansa, mutta sitä myytiin vain Kaliforniassa. Teslan valmistama sähkömoottori oli teholtaan 154-hevosvoimainen ja tuotti 273 newtonmetrin väännön. Nollasta sataseen auto kiihtyi 7,0 sekunnissa.

Toyota RAV4 EV:n tarju loppui ennen muuta siihen, että ihmiset latasivat akkuja 26 tuntia saadakseen vain 166 kilometriä toimintamatkaa. Kuva: Toyota Motor Corporation

Toyota RAV4 EV:n kaupallinen menestys kaatui pienehkön toimintamatkan lisäksi ongelmalliseen lataukseen. Valtaosa käyttäjistä ei halunnut tai voinut ostaa Level 2 -pikalatauslaitteita, joten akkuja ladattiin normaaleista sähköpistokkeista. Latausaika tyhjästä täyteen oli noin 26 tuntia.

RAV4 EV oli tuotannossa 2012–14. Autoja valmistui 2 500 kappaletta, ja Toyotan johto vihjasi monessa yhteydessä halunsa jatkaa täyssähköistä tuotantoa. Toyota kuitenkin teki selväksi, ettei Tesla ollut sopiva kumppani japanilaisille. Yhteistyön kaataneeksi karikoksi muodostuivat "eroavuudet yhtiöiden toimintakulttuureissa"

Vuonna 2016 Toyota pääsi lopullisesti eroon kumppanuudesta, kun japanilaisjätti myi Tesla-osakkeensa.

Molemmat yhtiöt ovat toki pärjänneet itsenäisinäkin. Toyota valitsi hybridit ja Tesla täyssähköiset autot – kumpikin yritys on kasvanut nopeasti.

Keskiviikkona Elon Musk twiittasi, että Tesla on valmis lisensoimaan osaamistaan muille autonvalmistajille. Voi olla, ettei Toyota ole ensimmäisten joukossa kyselemässä Teslalta hintatarjouksia yhteistyölle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.