Testasimme kahdeksan kitkarengasta, joista yksi oli selvä voittaja – ero nastarenkaisiin yhä suuri

Nastattomat talvirenkaat ovat kehittyneet nopeasti. Vielä joitakin vuosia sitten useimmat kitkarenkaat olivat asfaltilla ajettavuudeltaan velttoja, kun liukkaan kelin pitoa haettiin mahdollisimman pehmeällä renkaan rakenteella. Nykyään jää- ja lumipitoa löydetään muillakin keinoilla, joten kitkarenkaita voi luonnehtia käyttökelpoisiksi myös sulalla kelillä.

Evoluutiota on tapahtunut myös toisessa ääripäässä eli jääpidossa. Ratin takana tämän huomaa siitä, että pidon raja ei ole enää niin jyrkkä kuin aiemmin. Parhailla nastattomilla talvirenkailla voi ajaa lievässä luistossa ilman, että auton keula irtoaa heti puskuun tai perä lähtee laajempaan luistoon.

Silti jää- ja märkäpidon välinen tasapaino on edelleen kitkarenkaan suunnittelijoille iso haaste. Siinä jos missä punnitaan, mikä valmistajista pystyy kehittämään molemmissa oloissa toimivan renkaan.

Moottori-lehti testasi sekä nastattomia että nastallisia talvirenkaita suomalaisen Test World -testilaitoksen kanssa. Ivalossa sijaitseva Test Worldin testikeskus ulkoratoineen ja jäähdytettyine sisähalleineen mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen talvitestaamisen ja luotettavat testausolosuhteet.

Mukana oli kattava otos erityisesti pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja nastattomia talvirenkaita, ja kaikkien kokeiden jälkeen saatu tulos oli lopulta varsin selvä – itse asiassa selvempi kuin nastarenkaiden vertailussa.

Continental Conti Viking Contact 7 edustaa sekä lumella että jäällä testin huippua. Goodyear Ultra Grip Ice 2 puolestaan loistaa paljaalla asfaltilla, muttei putoa liukkaallakaan kovin kauas kärjestä.

Myös Nokian Hakkapeliitta R3 ja Pirelli Ice Zero FR ovat tasapainoisen hyviä nastattomia talvirenkaita. Loput neljä mukana ollutta kitkarengasta jäävät muista jo selvemmin. Jälkimmäiseen kastiin jääneet olivat Bridgestone Blizzak WS80, Hankook Winter I*Cept IZ2, Michelin X-Ice X13 ja Nokian Nordman RS2.

 

Nastattomien talvirenkaiden testin päätteeksi sopii pieni muistutus. Vaikka eteläisessä Suomessa kitkarenkaiden käyttö yleistyy nopeasti, esimerkiksi Keski-Suomessa kannattaa rengasvalintoja miettiä todella tarkasti. Ajo-olot maan keskiosissa voivat olla merkittävästi talvisemmat kuin vaikkapa Helsingin seudulla.

Moottorin testi esimerkiksi paljasti, että jarrutusmatkassa jäällä paraskin kitkarengas jää nastarenkaasta reilusti yli 20 prosenttia.

Nasta on yhä erinomainen turvavaruste, jos päivittäisillä ajoreiteillä on jäisiä teitä.

Kitkarengastesti julkaistaan kokonaisuudessaan juuri ilmestyneessä Moottori-lehdessä (10/2018). Moottori kuuluu Keskisuomalainen -konsernin aikakauslehtiryhmään.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .