Testissä kiistelty rajoitetun nopeuden kevytauto – Tällaisia ne olisivat liikenteessä

Jos lakiehdotus kevytautoista etenee odotetusti, loppuvuonna 2019 aukeaa 15–17-vuotiaille suomalaisille uusi väylä henkilöauton ratin taakse.

EU:n komissio käsittelee parhaillaan lakiluonnosta, joka on Suomessa jo käynyt liikenne- ja viestintäministeriön laajalla lausuntokierroksella. Ministeriöön palautui 49 kannanottoa, joista 13 oli kevytautoja vastustavia.

Vaikka tulevan lain sisältö tai edes sen syntyminen eivät ole varmoja, testasimme automaahantuoja Opel Finland Oy:n tekniikkagurujen avustamina, millaisia rajoitetun nopeuden kevytautot olisivat liikenteessä.

Testiautona oli 5-ovinen pikkuauto Opel Karl, johon asennettiin tekniikaltaan melko yksinkertainen ohjainlaite. Kevytauton kaltaiseksi muunnetun Opel Karlin huippunopeus oli 45 kilometriä tunnissa. Käytännössä auto tuotti maantiellä korkeintaan 40 prosenttia siitä tehosta, jonka 1-litrainen moottori olisi tyrkännyt ilman rajoitinta. Turvallisuussyistä auto voi hetkellisesti ylittää maksiminopeuden kahdella prosentilla.

Koeajon ajankohta oli otollinen rajoitetun nopeuden ja suorituskyvyn Opel Karlille. Koska elettiin pääkaupunkiseudun jokapäiväistä iltapäiväruuhkaa, Karlin alennettu suorituskyky ei tuottanut liikennevirrassa suuria ongelmia, vaikka ylämäissä puhti vähän ehtyi. Liikennevalojen ja jatkuvien pysähdysten seassa eivät vauhdit juurikaan nousseet rajoitetun Karlin kykyjen yläpuolelle, joten muut tielläliikkujat eivät tienneet, millaisen kulkimen takana ajoivat.

Auton sisällä olivat käytössä kaikki Opel Karlin ominaisuudet, myös turvallisuusvarusteet.

Kevytautojen laillistamista suunnitellaan ennen muuta siksi, että ne ovat huomattavasti turvallisempia kuin esimerkiksi mopoautot ja mopot/skootterit. Mopoautot ovat L6e-ajoneuvoja määrittävän lain vuoksi kevyitä (korkeintaan 425 kiloa), joten niiden korirakenteissa käytetään paljon muovia ja lasikuitua. Törmäyksissä matkustajien suoja on heikko, mikä on käytännön lisäksi todistettu myös, kun mopoautoja on silloin tällöin viety Euro NCAP:n kolaritesteihin. Tuloksena on yleensä ollut yksi tähti tai nolla tähteä.

Jos kevytautojen maksimipaino säädetään laissa riittävän korkeaksi, niissä pystytään säilyttämään kaikki pienten henkilöautojen turvarakenteet ja -varusteet.

Nykyisiä mopoautojen ja muun liikenteen nopeuseroja eivät kevytautot poista. Koeajossa kuitenkin paljastui, että kevytautolla on yksi etu mopoautoihin verrattuna. Jokainen mopoautolla ajanut tietää, että osa muista tielläliikkujista suhtautuu mopoautoihin hyökkäävästi – ohi on päästävä heti ja jopa keskisormitervehdyksillä kannustetaan. Kevytauto koettelee nopeammin ajavien ärsytyskynnystä ainakin koeajon perusteella vähemmän kuin mopoauto.

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää, että kevytautoksi muutettavan henkilöauton olisi aluksi oltava vuosimallia 2014 tai uudempi. Auton omamassa saisi olla korkeintaan 1 500 kiloa, ja kevytauto pitäisi aina muutoskatsastaa.

Siirtyminen kevytautoilusta normaalin henkilöauton rattiin kävisi helposti. Rajoitin pois kevytautosta, ja tuoreen B-ajokorttilaisen alla olisi heti oma, tuttu ajopeli.

Rajoittimen kytkeminen päältä ja päälle on niin yksinkertaista, että periaatteessa samaa autoa voisi käyttää sekä kevytautona että perheen kakkosautona. Siihen lainsäätäjä tuskin myöntyy.

Rajoittimen asentaminen autoon maksaa noin 500 euroa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa kuukauden tarjousjakso alla olevasta linkistä. Saat käyttöösi kaikki digipalvelumme sekä näköislehden.

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .