Tikka Spikes kehitti kuminastan, joka kelpasi rengasjätti Continentalille – "Mitä te siellä Tikkakoskella olette keksineet?"

Tikkakoskella käynnistyi seitsemän vuotta sitten kumirunkoisen nastan kehittely. Tikka Spikes Oy:n omistaja, rengasjätti Continental on sijoittanut kuminastaan toistakymmentä miljoonaa euroa. Uutuus on nyt tullut yleisön nähtäville ja saataville, sillä Tikkakosken ihme löytyy Continentalin IceContact 2 -talvirenkaasta, tosin vasta koossa 235/45 R18.

– On tämä meille hieno hetki. Kun aikanaan itse kuulin ideasta ensimmäisen kerran, piti kysyä uudestaan, että mitä te siis siellä Tikkakoskella olette keksineet. Vaati kieltämättä aikamoisen pureskelemisen ennen kuin osasi ajatella, että kumi voi syrjäyttää alumiinin nastoissa, sanoo Continental Rengas Oy:n markkinointipäällikkö Marko Pursiainen.

Kuminastan elämä alkoi oikeastaan yhdestä sivulauseesta. Tikka Spikesin toimitusjohtaja Juha Rautiainen ja tuotekehitysinsinööri Ari Kumpulainen pohdiskelivat, mitä materiaalia nastan pitäisi olla, jotta se kuluisi samaa tahtia kuin kuminen autonrengas.

Pintaan ponnahti yksinkertainen vastaus: kumia, tietenkin.

– On usein kysytty, että kuinka tosissaan Continental kuminastan kanssa on. Että onko se vain jokin julkisuustemppu. Epäilijöille voi sanoa, että samaa tahtia kuIn kuminasta saadaan yhdistettyä yhä useampaan rengaskokoon jäävät alumiininastat kokonaan pois kyseisestä rengaskoosta. Eiköhän jo se kerro, kuinka paljon kuminastaan uskomme, toteaa Marko Pursiainen.

Markkinoille tuleminen vain IceContact 2:n yhdellä rengaskoolla selittyy Pursiaisen mukaan järkisyillä.

– Halusimme yhden rengaskoon avulla ensin selvittää, että kuminastoitusprosessi todella toimii. Tuotantolaitteita ja -tapoja on uusittu nopeassa tahdissa niin runsaasti, että kertarysäys olisi sisältänyt turhan paljon riskejä, Pursiainen sanoo.

Kuminasta eli rekisteröitynä tuotemerkkinä virallisesti ContiFlexStud tuo valmistajiensa mukaan paljon etuja alumiinisiin nastoihin verrattuna. Joustavan materiaalinsa ansiosta se vähentää tien kulumista, tunkeutuu syvemmälle jäähän ja on erittäin hiljainen.

Valmistaja lupaa, että renkaan kulutuspinnan kanssa samaa tahtia kuluva nasta takaa IceContact 2:lle pidemmän käyttöiän. Hyvä pito säilyy koko renkaan elinkaaren ajan.

– Nastojen kiinnitystapa on myös uusi ja edistyksellinen. Olemme havainneet, että nastojen irtoamiseen tarvitaan yli 400 prosenttia suurempi voima kuin perinteisellä nastoituksella, ylistää Pursiainen.

Valmistaja odottaa kuminastalta paljon.

– Kyseessä on merkittävin innovaatio rengasalalla pitkiin aikoihin, joten tietenkin odotamme suuria, Pursiainen myöntää.

Tikka Spikes Oy:ssä sama sanotaan toisin.

– On helppoa ja riskitöntä ennustaa, että kuminastat lisäävät Continentalin markkinaosuutta nastarenkaissa, uskoo toimitusjohtaja Rautiainen.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .