Toyota Auris HSD on naamioitu tavikseksi

Oletko erilaisuuden etsijä, joka ei halua toitottaa sitä kaikille? Toyota Auris HSD (Hybrid Synergy Drive) on pienin poikkeamin tavallisen polttomoottori-Auriksen näköinen, mutta oikeasti se on hybridi - ensimmäinen niin sanottu täyshybridi pienten perheautojen kokoluokkaan, Toyota huomauttaa.

Toyota Prius on maailman ylivoimaisesti myydyin hybridiauto ja siten lähes synonyymi hybridille. Auris HSD kätkee sisäänsä Priuksen tekniikan hieman pienemmässä ja tavanomaisemmassa paketissa.

Pienemmän koon ja hivenen niukemman varustelun myötä hinta on saatu puristettua noin 5 000 euroa Priusta halvemmaksi, joten ostokynnys alenee tuntuvasti.

Hybridi-Auris kilpailee lähinnä niistä ostajista, jotka aprikoivat diesel- ja hybridiauton välillä. Auris HSD on hinnoiteltu vain 1 090 euroa kalliimmaksi kuin esimerkiksi kaksilitraisella moottorilla varustettu diesel-Auris. Kilpailevien merkkien niin sanottujen ekodieselien hinnat sijoittuvat tyypillisesti tätäkin lähemmäs hybridi-Aurista.

Dieselauto hankitaan yleensä ennen kaikkea pitkään maantieajoon. Hybridi on sen sijaan vahvimmillaan kaupunkien ruuhkissa.

Koeajossa auto joutui keskelle miljoonakaupungin melskettä, jossa jonot matelevat kävelyvauhtia. Ajotietokoneen mukaan keskinopeus jäi 18 kilometriin tunnissa, vaikka välillä käytiin moottoritielläkin.

Tavallinen polttomoottoriauto työntää seistessäänkin pakokaasua taivaalle, mutta Auris pysyttelee hiirenhiljaa. Suurkaupungissa valtaosa ajosta taittuu sähkömoottorin voimin. Bensiinimoottori tulee hätiin vain rivakammissa kiihdytyksissä.

On hassua, että Auris kulkee sitä paremmin, mitä enemmän jarrua polkee. Kierroslukumittarin paikalla on viisaritoiminen ekoajonäyttö, joka osoittaa, miten paljon jarrutusenergiaa käytetään tai otetaan talteen.

Enimmillään pelkällä sähkömoottorilla voi ajaa kerralla kaksi kilometriä. Maksiminopeus sähkökyydillä on noin 50 kilometriä tunnissa.

Sähkömoottori vääntää komeasti heti lähdössä, joten liikkeelle päästään paitsi äänettömästi ja päästöttömästi, myös nopeasti.

Auriksen ajettavuus parani tuntuvasti keväällä tehdyn kasvojenkohotuksen yhteydessä. Samalla korjattiin matkustamon epäkäytännöllisyyksiä, kuten ajotietokoneen ja radion säätimet.

Huonoimmin hybridin edut tulevat esiin kovavauhtisessa ja nykivässä ajossa. Silloin portaaton vaihteisto huudattaa moottoria erittäin korkeilla kierroksilla, ja polttoainetta kuluu tavallisen bensa-auton tapaan.

Tekniikka on Priuksen kanssa käytännössä yhteneväinen, mutta Auriksen kiihtyvyyslukema satasen nopeuteen on sekunnin hitaampi. Silti se on kelvollista tasoa. PWR- eli Power-ajotilassa käyttöön tulee neljännes lisää tehoa, joten tarvittaessa ohikin pääsee hyvin ketterästi.

Suurin kompastuskivi on niukka tavaratila. Akut on sijoitettu takakontin alle, minkä vuoksi se on supistunut 279 litraan eli pikkuautojen kokoluokkaan. Tavalliseen Aurikseen pudotusta on peräti yli viidennes.

Viime aikojen kielteisistä uutisista huolimatta Toyota tunnetaan vähävikaisena autona. Toyotan mukaan Prius taas on sen ylivoimaisesti vähävikaisin malli. Hybridijärjestelmän takuukin on viisi vuotta, kun muulle tekniikalle luvataan kolme vuotta.

Myös ylläpitokustannukset ovat Toyotan mukaan selvästi tavallisia autoja pienemmät. Esimerkiksi jarrupalat kestävät selvästi pidempään sähkömoottorijarrutuksen ansiosta, eikä kytkintä tarvitse uusia, koska sitä ei ole.

Toyota aikoo tuoda koko mallistostaan hybridiversiot 2020 mennessä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.