Toyota Avensis tyrkyllä taksitolpille



Taksinkuljettajat ovat tähän saakka hieman vieroksuneet Toyota Avensista. Automalli oli kokoluokkansa myydyin auto Suomessa 2000-2007, mutta takseista vain noin joka seitsemäs on ollut Avensis.

Suurin syy siihen on ollut automaattivaihteiston puuttuminen dieselmallistosta. Kolmannen polven Avensis korjaa tilanteen. Kuusinopeuksinen automaatti on saatavissa 150 hevosvoimaa kehittävän 2,2-litraisen dieselin pariksi.

Sen ja "erittäin aggressiivisen" hinnoittelun voimalla Toyota Auto Finlandin toimitusjohtaja Kari Skogster uskoo mallin taksimyynnin tuplaantuvan.

Myyntineuvotteluissa on hyvä nostaa esiin myös tuoreet katsastus- ja laatuvertailut, joissa moni perinteinen kalliimpi taksimerkki on jäänyt kauas taakse.



Eurooppalainen japanilainen


Toki Avensiksen kasvaneet tilat ja tehot sekä samalla pienentynyt polttoaineen kulutus otetaan varmasti hyvin mielin vastaan monessa kodissakin. Pituutta ja leveyttä on tullut viisi senttiä lisää, ja ajoasentoa loiventamalla päätilaakin on saatu vähän lisää.

Avensiksella on uudella mallilla kirimistä, sillä saman kokoluokan Škoda Octavia ja Volkswagen Passat ovat hurauttaneet myynnissä ohi.

Japanilaismerkin piirteistä löytyy eurooppalaisen oloista otetta, eikä se ole ihme.

Pääinsinööri on ollut japanilainen, mutta kynät ovat suhisseet Ranskassa sijaitsevassa muotoilustudiossa. Auto pannaan kasaan Englannissa, eikä sitä edes viedä nousevan auringon maahan.



Suhina häiritsee


Uuden sukupolven myötä auton alusta ja bensiinimoottorit on uusittu kokonaan - dieseleitäkin paranneltu entistä vääntävämmiksi ja säästäväisemmiksi.

Kokeiltavana oli ensin keskikokoinen eli 1,8-litraisella bensakoneella varustettu porrasperäinen Avensis, joka oli ryyditetty uudella portaattomalla automaattivaihteistolla. Kierroslukemat pysyvät tiiviisti ykkösellä alkavissa lukemissa, minkä lisäksi vaimea kehräys kertoo säästeliäästä myllystä.

Kovempi polkaisu herättää vaihteiston matkimaan seitsenpykäläistä automaattia. Sport-tilassa auto reagoi kaasuun herkemmin.

Halutessaan kuljettaja voi valita itse välityksiä ylös- tai alaspäin ikään kuin käytössä olisi seitsenvaihteinen käsiaski.

Jouhean jämäkkä jousitus takaa ajomukavuuden mukulakivikadullakin. Sen sijaan sivuikkunasta tunkeva tuulen suhina rupeaa häiritsemään.

Alla olivat kesärenkaat ja siloinen asfaltti, joten rengasmelu nastojen rouhimilla teillä saattaa tuoda lisää sijaa moitteille.



Liftback poistuu mallistosta


Vertailun vuoksi tien päällä käväistiin myös dieselmalliston keskimmäisellä vaihtoehdolla eli 150-heppaisella 2,2-litraisella farmarilla. Vaihteistona oli kuusilovinen käsivaihteisto, jonka hämmentäminen kävi liikenneruuhkassa hieman työlääksi, vaikka vääntöä komeasti löytyykin.

Porrasperäisenkin mallin peräkontissa on reilusti syvyyttä, mutta farmarissa kulkevat jo pienet muuttokuormatkin suuren lastausaukon ansiosta.

Viistoperäinen Avensis puolestaan häviää mallistosta, ja maahantuoja odottaa farmarin kasvattavan osuuttaan lähes 70 prosenttiin.



Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.