Toyota Land Cruiser Suomeen vain dieselinä

Ensi vuoden alussa Suomeen ehtivä uusi Toyota Land Cruiser tulee markkinoillemme vain kolmilitraisen 173-heppaisen turbodieselin kanssa. Jyhkeää maasturia valmistetaan muille markkinoille yhä myös nelilitraisella 279-heppaisella V6-bensakoneella höystettynä.

Land Cruiser on parhaillaan esillä Frankfurtin autonäyttelyssä.

Lantikka on kasvanut pituutta 4,5 senttiä, mutta dieselmyllyn polttoaineenkulutusta on saatu pudotettua yhdeksän desiä sadalla kilometrillä, joten uusi lukema automaattivaihteistolla on 8,1 litraa. Hiilidioksidipäästöt painuvat siten 214 grammaan kilometrillä.

Japanilainen autonvalmistaja kehuu, että kokematonkin kuljettaja pärjää maastossa, koska ryömintätoiminnon avulla kuljettaja voi asettaa auton liikkumaan itsenäisesti viidellä eri nopeudella maastossa.

Neljä kameraa välittää havainnollista kuvaa katvealueilta, ja ohjauspyörän kääntökulmailmaisin kertoo, kuinka jyrkästi etupyöriä on käännetty.

Toyotan mukaan Land Cruiserin ajo-ominaisuuksia on hiottu myös maantieajoon. Korin jäykkyyttä on lisätty 11 prosenttia.

Land Cruiserin saa viisi- tai seitsenpaikkaisena. Suurin jarrullinen vetomassa on 3 000 kiloa.

Vaihteistoksi saa viisiportaisen automaatin tai kuusilovisen käsiaskin.

Maahantuojan mukaan auton hinta nousee hieman nykyisestä, syynä runsaampi varustelu. Nykyisin lähtöhinta on 64 049 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.