Autot ja liikenne

Toyota: Useimpien automallien hinnat nousevat Suomessa

Autoalalla on sanonta, että suomalaisessa autokaupassa ei ole olemassa niin sanottua normaalia vuotta. Autokauppaa heiluttavat melko säännöllisin välein muutokset autoverotuksessa tai ainakin spekulaatiot jostakin muutoksesta. Lisälaskun maksaa yleensä kuluttaja.

Kun joitakin vuosia sitten alettiin puhua polttoaineen kulutuksen ja päästöjen mittaustavan muutoksesta, heräsi tietenkin kysymys, vaikuttaako uudistus ensirekisteröitävien autojen hintaan. Ei vaikuta, vakuutettiin monesta suunnasta. Siirtymävaiheessa kuulemma entisiä arvoja (NEDC-mittaus) simuloidaan ja uuden järjestelmän (WLTP) tullessa ainoaksi mittaustavaksi on jo käytössä uusi autoveroasteikko.

Niinpä jonkin verran ihmetyttää Toyotan uuden asiakaslehden kirjoitus aiheesta. Lehdessä sanotaan muun muassa:

"Uusiin CO2-arvoihin siirrytään vähitellen vuoden 2018 aikana. Muutos ei toistaiseksi vaikuta Suomen autoverotusmalliin, minkä vuoksi useimpien automallien verolliset hinnat nousevat. Toyotan uusimmat, uuteen mittaustapaan perustuvat hinnastot on julkaistu."

Onko käymässä niin, että uusi mittaustapa nostaa autojen hintoja, koska verotus ei taivu sen tahdissa, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio?

– Meneillään on muutos, joka varmasti näkyy kuluttajillekin. Koska mittaustavan muuttaminen nostaa päästöarvoja keskimäärin 21 prosenttia, monissa automalleissa se vaikuttaa hintaan. Tarkoitus kuitenkin on, että syksyyn mennessä Suomen autoverotaulukkoa kalibroidaan tuo sama 21 prosenttia alaspäin. Samalla veromuutos jää nollasummapeliksi eli keskimäärin autoveroja kerätään yhtä paljon kuin aiemmin. Toisten automallien verollinen hinta laskee, toisten puolestaan nousee.

– Entistä NEDC-mittaustapaa voi käyttää autokaupan pohjana syksyyn saakka, joten toivomme valtiovarainministeriöltä melko ripeitä toimia, Kallio sanoo.