Tunnetko sinä vakuutuksesi?

Tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset autoilijat tuntevat huonosti oman autonsa vakuutuksen sisällön ja hinnan.

Vain vähemmistö tietää tarkalleen maksamiensa vakuutustensa hinnan. Kuitenkin hinta ja hintaan liittyvät edut nousevat ratkaisevaksi tekijäksi vakuutusta ostettaessa. Asiaa Selvitti If Vahinkovakuutusyhtiö.

Tutkimuksessa kysyttiin mm. autovakuutuksen valintaan vaikuttavista tekijöistä sekä tietämystä vakuutusten hinnoista, sisällöistä ja niiden korvaavuudesta.

Ei nyt kaikkea!


Autovakuutuksen korvaavuutta tiedusteltaessa vastaajilta kysyttiin mielipidettä kuudesta eri tilanteesta. Kysymyksittäin heistä 12-38 prosenttia ei osannut vastata lainkaan ja 45-81 prosenttia vastaajista oli epävarma vastauksissaan. Näiden lukujen lisäksi tilannetta heikentää se, että osa mielestään varmasti asian tietävä vastasi väärin.

Tutkimuksessa joka seitsemäs "tiesi" virheellisesti, että hänen autovakuutuksensa korvaa moottorin rikkoutumisen öljyvuodon takia. Vain 14 prosenttia tiesi oikein, ettei mikään vakuutus tai vakuutusyhtiö korvaa tällaista vahinkoa.

Vastaajista 14 prosenttia väitti tietävänsä vakuutuksensa korvaavan auto-onnettomuudessa koiralle aiheutuneet vammat ja vain 5 prosenttia tiesi, ettei näin ole.

Hinta aluksi tärkeä


Vaikka hinta nousi selkeästi tärkeimmäksi valintatekijäksi kotitalouksien vakuutusten ostohetkellä, sen merkitys tuntuu laskevan asiakkuuden aikana. Tämän tutkimus perustelee tietämättömyydellä omien vakuutusten hintaa kysyttäessä.

Vain kolmannes sanoi tietävänsä kotitaloutensa vakuutusmaksujen suuruuden 50 euron ja vain vajaa kaksi kolmannesta 100 euron tarkkuudella.

Tutkimustulokset kertovat lisäksi, että esimerkiksi kotitaloutensa vakuutusmaksujen suuruuden tiesi parhaiten juuri Ifin asiakkaat, joista 40 prosenttia tiesi vakuutussumman 50 euron tarkkuudella. Muita keskeisiä vakuutusten valintaan vaikuttavia tekijöitä olivat korvauspalvelun toimivuus ja turvan laajuus.

Kyselytutkimus tehtiin lokakuun 2009 alkupuolella ja siihen osallistui 1 005 autonsa vakuuttanutta kuluttajaa. If jatkaa toukokuussa 2009 aloittamaansa vakuutusten tuote- ja palvelupaketoinnin sekä niiden ehtojen selkeyttä-mistä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.