Tyhmät kaistavahdit jäämässä historiaan

Euro NCAPin kolaritestaajien kiristyvät vaatimukset pakottavat autonvalmistajat parannuksiin.

Alkuviikon lukijakysymys on samalla myös mielipide.

"Kun on älykkäitä vakionopeudensäätimiä, miksi ei voisi olla myös älykkäitä kaistavahteja. Nykyiset kaistavahdit enemmän ärsyttävät kuin hyödyttävät kuljettajia, joten moni kytkee ne pois toiminnasta", kirjoittaa yli 50 vuotta autoa ajanut herra Jyväskylän Kortepohjasta.

Kortepohjan mies on oikeassa. Jokseenkin saman havainnot ovat tehneet autonvalmistajat ja Euro NCAP:n kolaritestaajat.

Vuonna 2018 Euro NCAPin pisteytykset muuttuvat niin, ettei pelkästä kaistaviivan ylityksestä varoittava kaistavahti tuo nykyiseen tapaan täysiä pisteitä tästä kolaritestin osiosta. Järjestelmän täytyy myös kertoa, tuoko kaistaviivan ylittäminen todellisen vaaran. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kaistavahti edelleen hälyttää vaikkapa keskiviivan ylittämisestä, mutta sen pitää hälyttää voimakkaammin ja automaattisesti myös jarruttaa, mikäli naapurikaistalla lisäksi lähestyy auto.

Autotoimitus on kysyjämme kanssa samaa mieltä siitä, että kaistavahdin äänet ja värinät voivat joskus tuntua ikäviltä. Kaistavahdin hyödyllisyys on kuitenkin todistettu niin usein, että sitä kannattaa käyttää, mikäli autossa sellainen on. Moni kuskin herpaantuminen tai nukahtaminen rattiin on päättynyt ilman vahinkoa kaistavahdin ansiosta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.