USA:n armeijan kelpo lahja siviileille

Toisen maailmansodan uhatessa Yhdysvaltain armeija tarvitsi kevyen, nelivetoisen ajoneuvon, jota voisi käyttää kuljetusajoneuvona ja tiedustelussa. Lopulta sopimus annettiin Willysille, joka kehitti lopullisen mallin yhdessä Bantamin, Fordin ja USA:n asevoimien kanssa.

Jeepiksi ristitystä ajoneuvosta tuli heti hyvin suosittu.

Jeepin Willys MB -malli palveli Yhdysvaltain armeijan ja sen liittolaisten mukana kaikilla rintamilla. Jeep oli helppo lastata laivaan tai lentokoneeseen ja se kulki lähes millaisessa maastossa tahansa.

Jeep-nimen alkuperästä on monia teorioita. Todennäköisintä on, että nimi tuli aikansa slangin kautta Kippari Kalle -sarjakuvasta, jossa esiintyi pikkuinen ihmeotus Eugene the Jeep, joka pystyi mahdottomiin suorituksiin.

Ensimmäinen siviilimalli oli CJ-2A, jota markkinoitiin työajoneuvoksi esimerkiksi maanviljelijöille ja rakennuksille. Mutta jo heti alkuvaiheissa luotiin useita malleja, kuten Station Wagon -farmari ja urheilullinen avoauto Jeepster.

Siviilimallit olivat myynnissä kautta maailman. Malli CJ-5 oli tuotannossa 30 vuotta 1954-84. Vuonna 1963 esiteltiin Wagoneer, ensimmäinen varsinainen katumaasturi.

Nyt 70-vuotias Jeepin omistaa Chrysler. Jeepin jälkeläisiä ovat muiden muassa Wranglerit, Cherokeet ja Grand Cherokeet. Yksi Jeepin uusimmista malleista on moderni katumaasturi Compass.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.