Unohtakaa sähköautot: Mazda esitteli mullistavan bensiinimoottorin

Japanilaisvalmistaja menee rohkeasti toiseen suuntaan kuin autonvalmistajien valtavirta, ja hyvä niin.

Onhan tämä kieltämättä hiton virkistävää.

Tokion autonäyttelyn kiinnostavimpien uutuuksien joukkoon on pompahtanut Mazdan bensiinimoottori Skyactiv-X. Uusi voimanlähde on asennettu Mazda Kai -koemalliin, joka kerää selvästi vähemmän huomiota kuin sitä vauhdittava Skyactiv-X.

Mazdan uusi moottorisukupolvi toimii puristussytytyksellä, mikä autonvalmistajan mukaan esimerkiksi mahdollistaa laihojen polttoaineseosten käytön. Se puolestaan tuo kymmenien prosenttien säästön polttoainekustannuksissa verrattuna Mazdan nykyisiin Skyactiv-moottoreihin. Mazda lupaa polttoainelaskuun parhaimmillaan jopa kolmasosan helpotuksen. Lähes sama lisähyöty luvataan vääntöön uutuusmoottoriin yhdistetyn mekaanisen ahtimen avulla.

– Mazdalla ei ole yhtä suurta tuotekehitysbudjettia kuin monilla kilpailijoillamme. Osittain siksi olemme päättäneet jatkaa bensiinimoottorimme kehittämistä, kulkeepa autoteollisuuden valtavirta mihin suuntaan tahansa, sanoi Mazdan johtajistoon kuuluva Mitsuo Hitomi lehdistötilaisuudessa Tokiossa.

Hitomin mukaan Mazdalla on menossa oma projektinsa sähköautoilun parissa, mutta japanilaisvalmistaja "uskoo edelleen enemmän taloudellisiin polttomoottoreihin kuin sähkömoottoreihin".

Mazda lupaa Skyactiv-X:n löytyvän tuotantoautojen konepellin alta vuonna 2019. Ehkä vasta sitten näemme, onko se oikeasti jotakin mullistavaa vai sähköautojen vyöryn alle jäävä kummajainen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.