Uusiin autoihin liittyvä ilmiö sai taksikuskin kauhistumaan Jyväskylässä – Asiantuntija: "Osa kuljettajista ei tiedä, miten valot toimivat"

Jyväskylän ylle laskeutui maanantaiaamuna sakea sumu. Keskisuomalaisen toimitukseen otti yhteyttä kävelylenkillä ollut taksikuski, joka hämmästeli Vaajakosken moottoritiellä sumussa ilman takavaloja ajaneita autoja.

– Tupakanmittaisella tauolla ehdin laskea 15 autoa, joissa oli perät pimeänä. Melko vaarallista tällä sumulla, jos edessä ajavan perää ei näy, taksikuski päivitteli.

Todennäköisesti kyse oli uudehkoista henkilöautoista, joissa on niin sanotut päiväajovalot. Automerkistä riippuen auton takavalot saattavat päiväasetuksella ajettaessa olla pimeinä.

Mikäli autossa on valoautomatiikka, lähi- ja takavalot syttyvät hämärän tullessa automaattisesti. Automatiikka ei kuitenkaan välttämättä reagoi esimerkiksi sumuun tai paksuun lumisateeseen. Tällöin lähivalot pitää itse hoksata kytkeä päälle.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen on taksikuskin tavoin huolissaan pimeistä takavaloista.

– Tämä on ilmiönä kieltämättä akuutti. Uudemmissa autoissa alkaa tosin sumuntunnistuskin olla jo aika hyvä. En osaa tarkalleen sanoa, minkä aikavälin autoja ongelmat koskevat, Pohjonen sanoo.

Päiväajovalot eli huomiovalot tulivat pakollisiksi uusiin autoihin EU-alueella vuonna 2011. Uudistuksen tarkoituksena oli energian säästäminen ja toisaalta liikenneturvallisuuden parantaminen Etelä- ja Keski-Euroopassa, jossa on ollut tyypillistä ajaa päivisin kokonaan ilman valoja.

 

Pohjonen painottaa kuljettajan vastuuta.

– Aina valitetaan, että miksi meillä on autoja, joissa eivät pala takavalot. Voisin kysyä, että miksi meillä on kuljettajia, jotka eivät tiedä, miten autonsa valot toimivat. Kuitenkin viime kädessä kuljettaja autoa kuljettaa, Pohjonen muistuttaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .