Vaajakosken liikennevalvonta sapettaa: "Suomen veemäisimmin sijoitettu valvontatolppa, pelkkää kettuilua"

Nelostielle lähelle Jyväskylää sijoitetut uudet nopeusvalvontatolpat ovat synnyttäneet vilkkaan keskustelun.

Etenkin yksi uudentyyppisistä tolpista kuohuttaa keskisuomalaisten mieliä. Se on lähelle Vaajakosken liikenneympyrää Varassaarentien risteyksen kohdalle pystytetty tolppa.

Monet Vaajakoskella päivittäin autoilevat ovat pyytäneet Keskisuomalaisen toimitusta selvittämään, miksi valvontatolppa on pystytetty paikkaan, jossa kaksi kaistaa yhtyy ja liikenne on sekavaa sekä ruuhkaista.

Lukijoiden kommentit ovat tylyjä: "Suomen veemäisimmin sijoitettu kamera, ihan pelkkää kettuilua, taas liikenneturvallisuus hautautui virkainnon alle."

Torstaina toimitukseen soittanut vaajakoskelainen epäili, että jos tähän tolppaan oikeasti laitetaan uusimman teknologian valvontakamera, Suomen hallitus voi nostaa kaikkien eläkkeitä roimasti, koska sakkotuloja riittää.

Autotoimitus ajoi koemielessä pari kertaa Vaajakosken ympyrästä kohti Kanavuorta. Noudatimme jämptisti nopeusrajoitusta, ja samalla ihmisten kiukkua alkoi ymmärtää paremmin. Kun kaksi kaistaa yhtyy nopeuskameran lähellä, liikenteen vetoketju toimii paremmin silloin kun jotkut hetkellisesti ylittävät nopeusrajoituksen. Ennen valvontatolppaa on myös alamäki, ja painava rekka hönkäisi molemmilla ajokerroilla lähes kiinni testiauton perään.

Lisäksi saapuminen Jyväskylän keskustan suunnasta Vaajakosken moottoritietä liikenneympyrään saattaa hämmentää satunnaisen kulkijan. Ennen ympyrää ovat vuorollaan 100:n, 80:n ja 60:n nopeusrajoitusta osoittavat kyltit. Ympyrässä on kuitenkin voimassa taajama-liikennemerkki, mikä merkitsee aina 50:n kilometrin nopeusrajoitusta. Se näyttää ympyrästä lähtiessä unohtuvan, ja moni kiihdyttää pian ympyrän jälkeen kuuteenkymppiin.

Väylä-virasto, ITM Finland Oy, ELY-keskus ja poliisi vastaavat valvontakameroista. Ne eivät kommentoi yksittäisen tolpan paikkaa, vaan sanovat kaikkien valvontatolppien tarkoituksen olevan liikenneturvallisuuden parantaminen. Ennen muuta pyritään vähentämään ylinopeuksia.

Kysyimme kahden Keski-Suomessa asuvan asiantuntijan mielipidettä Vaajakosken valvontatolpasta. Molemmat olivat yksimielisiä siitä, että kyseinen tolppa hidastanee liikennettä etenkin ruuhkaisimpina aikoina.

Asiantuntijoiden näkemys kuitenkin on, että jos on olemassa liikennesäännöt ja tahto valvoa niiden noudattamista, kaikki keinot tulee käyttää.

Liikennetietäjät muistuttavat myös, että tieliikennelain mukaan hetkellinenkään ylinopeus ei ole sallittu missään tilanteessa kuin hälytysajoneuvoille. Ohitettaessa ja kaistaa vaihdettaessa on pidettävä huoli siitä, että koko ajan edetään sallituilla nopeuksilla.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .