Valkoisen valaan sisuksissa – Pasi Askolin kuskaa monenlaisia sankareita limusiinillaan, mutta ei koskaan anna sitä muiden ajettavaksi

Ihan tavallinen lauantai. Aurinko paistaa ja naapuri ajaa ruohoa. Sitten pihaan ui limusiini. Melkeinpä valkoinen valas. Tai ei se oikeastaan tule pihaan, sillä yli 8.6-metristä autoa ei saa taitettua kapeasta liittymästä. Avaan oven ja katson naapuriin: Nähdäänhän siellä nyt varmasti minkä kyytiin nousen.

Homma on tyssätä kuitenkin heti, sillä pelkääjän paikalla ei ole istuinta. Se on poistettu jotta taakse saa ottaa kahdeksan kyytiläistä. Isompi määrä viittaisi linja-autojen kokoluokkaan ja vaatisi tavallista B-korttia isomman ajokorttiluokan. Yhdysvalloissa tämän kokoisella autolla saa kuljettaa 11 matkustajaa.

Menen siis taakse. Nahkasohvat, peilikatto, samppanjalasit ja tunnelmavalot saavat minut miettimään asuvalintaani. Onkohan kyydissä ollut koskaan ketään näin arkisesti pukeutunutta. Farkkushortsien sijaan on helppo kuvitella limusiinin penkeille strutsinsulka-puuhkia, merkkilaukkuja ja salamavalojen räiskettä.

– Ihan tavallisia ihmisiä tällä kuskataan, Hankasalmelta Muurameen saapunut Pasi Askolin vakuuttaa.

Näin vaikka kyydissä on toki ollut yksi kohublondikin. Siitä jäi huonot muistot. Ei blondin takia, vaan siksi, että kanssaeläjät luulivat autoa tämän omaksi ja viiltelivät renkaat puhki ja kyljet naarmuille.

– Mutta se tapahtui edellisen auton aikaan. Ja ethän laita hänen nimeään sitten juttuun, Askolin lisää.

Lupaan olla laittamatta, vaikka mieli tekisi.

Askolin ehdottaa, että ajetaan Riihivuoren päälle ottamaan kuvia. Kysyn varovasti, että noinkohan tällä pääsee sinne. Tie on välillä nimismiehenkiharainen ja aika jyrkkäkin.

– Kyllä tämä sinne kiipeää. On mennyt monta kertaa ennenkin, Askolin sanoo.

Lähdetään siis liikkeelle. Auton kulku on hiljainen. Vain lasit helisevät juhlallisesti. Mäkeä se kiipeää isolla moottorillaan niin kevyesti, että epäilyni vähän hävettää.

Moottorin murinaa ei erota taakse. Arvelen sen johtuvan etäisyydestä. Takapenkiltä kun on kahdeksan metrin matka voimanpesälle. Askolin kuitenkin sanoo, että hiljaisuus johtuu siitä, että autossa on erityisen paksut ovet ja maton alla äänieristys. Yleensä kyydissä ei kuitenkaan ole hiljaista. Takatilasta löytyy nimittäin SingStar-vehkeet ja autosta raikaa usein esimerkiksi Ukkometso.

– Minä saan tarvittaessa väli-ikkunan kiinni ja voin kuunnella omaa rokkiani, Askolin hymyilee.

Limusiinin kääntösäde on valtava. Jäykempää kaveria saa liikenteestä hakea. Yhdistelmärekkakin kääntyy sukkelammin. Kaikkialle ei voi siis mennä. Kerran Askolin joutui peruuttamaan kaksi kilometriä, kun pihassa ei mahtunutkaan kääntymään. Vuosien saatossa mies on jo oppinut minne autolla pääsee ja minne ei. Jos jokin paikka epäilyttää sen voi käydä tarkistamassa henkilöautolla etukäteen.

Autoa voi tilata tuntiveloituksella. Tunti kaupunkialueella maksaa 130 euroa. Toinen tunti on vähän halvempi. Hinnasta neuvotellaan kohteen ja tarpeen mukaan.

– Tunti on yleisin varaus. Sillä pääsee 15 kertaa Jyväskylän ympäri, Askolin sanoo.

Tilaajista kolmasosa on hääpareja ja loput erilaisen juhlapäivän viettäjiä.

– Monenlaista ihmistä olen kuskannut. Joskus hääparin riitely alkaa heti kun istahtaneet takapenkille, Askolin päivittelee.

Yleensä hän pitää kuskin ja takatilan välisen ikkunan kiinni, ellei hänen tarvitse kuulla ajo-ohjeita takaa. Autosta löytyy toki sisäpuhelinkin.

– Vähän aikaa sitten olin kuskaamassa eläkkeelle jäävää poliisipäällikköä. Se oli juhlallista kun saattokulkueessa oli etu- ja peräautoina poliisiautot.

Askolinin limusiini on vieraillut myös muutamalla musiikkivideolla ja tv-tuotannossa. Vaikka kesäisin keikkaa on joka viikonloppu, ei auto vielä takaa toimeentuloa.

– Ehkä Helsingissä pystyisi elättämään itsensä täällä, mutta Keski-Suomessa ei. Tämän hankinta oli sellainen päähänpisto, hän hymyilee.

Askolin työllistää itsensä vuokraamalla rakennustyökoneita. Jos limusiinin vuokraa, tulee kuski aina mukana.

– Usein kysytään pelkkää auton vuokraa, mutta minä en siihen suostu. Olisi kuitenkin kohta kylki rytyssä.

Vaikka limukkaa saa ajaa henkilöautokortilla ovat sen mittasuhteet sellaiset, että hahmottaminen vaatii aikaa. Pohjakin ottaa helposti rampeissa kiinni.

– Suomen teiden kunto on nykyisin sellainen, että tämän ajo vaatii erityistä varovaisuutta.

Askolinia on pyydetty kuskausreissulle Venäjällekin, mutta mies kieltäytyi matkasta.

– Olisivat maksaneet viisuminkin, mutta sanoin ei. Kyllä tällä tehdään pääsääntöisesti Jyväskylän, Kuopion ja Mikkelin alueen reissuja.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .