Vielä ei ole vedyn aika

Hyundai Nexo on nokkela tulevaisuuden tuote, mutta Suomessa vetyautoilun todellista tulemista ei saa näkyviin parhaimmillakaan kiikareilla.

Hyundai on ylevästi julistanut, että se haluaa tehdä puhtaammasta liikkumisesta houkuttelevaa ja edullista kaikille. Sähkö- ja polttokennoautoihin uskova korealaisyhtiö aikoo tuoda markkinoille 18 uutta, ekologista automallia vuoteen 2025 mennessä.

Tuoreimpana näytteenä kunnianhimostaan Hyundai toi Oslossa lehdistökoeajoon vetykäyttöisen Nexo-katumaasturin.

Nexo on mielenkiintoinen uutuus siksi, että vetyautoja askartelevista valmistajista Hyundai on Toyotan kanssa pisimmällä kaupallisesti uskottavan vetyajoneuvon kehittelyssä.

Heti perään on katsottava Nexo-kolikon kääntöpuoli suomalaisen kuluttajan näkövinkkelistä. Vaikka vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine ja sitä syntyy Suomen teollisuudessa sivutuotteena pari miljoonaa kiloa vuodessa, suomalaisten mahdollisuus käyttää vetyä liikennepolttoaineena on edelleen lähes nollaluokkaa. Eikä merkittävää loikkaa vetytankkausasemien rakentamisessa ole näkyvissä.

 

Hyundai Nexo on olemukseltaan sähköautomainen. Mikä on tietenkin luontevaa, sillä autoa liikuttaa etuakselilla oleva sähkömoottori, joka saa voimansa vedystä.

Vetyautolla ei ole sähköauton räjähtävää kiihtyvyyttä, mutta toisaalta Nexo päihittää sähköautot monissa käytännön asioissa. Nexon toimintasäteeksi luvataan uudella WLTP-mittaustavalla noin 670 kilometriä.

Nexon takaosaan sijoitettuihin kolmeen säiliöön mahtuu yhteensä 156 litraa vetyä. Täyteen tankkaaminen kestää viisi minuuttia, mikä on sähköautoihin verrattuna todellinen pikataival.

Nexon 163 hevosvoiman teho ja 395 newtonmetrin vääntö riittävät viemään painavaa autoa kaikissa liikennetilanteissa. Kuljettajaa avustavaa teknologiaa on niin paljon, ettei kuljettajalle maantieajossa jää suuremmin tekemistä. Uusiin Hyundai-ideoihin kuuluu esimerkiksi kaistallapitoavustin, joka pitää auton automaattisesti ja jämptisti keskellä kaistaa. Nexo myös käskystä pysäköi itsensä jono- tai rivityyppiseen parkkiruutuun – olipa kuljettaja autossa tai jo noussut siitä ulos.

 

Sisältä Nexo on tilava ja rosoisen tyylikäs. Mustassa kojelaudassa on kaksi kookasta näyttöä (12,3- ja 7-tuumaiset). Autonvalmistajien nykytyylistä poiketen keskikonsolissa on paljon säätimiä ja painikkeita, mikä tuntuu jopa piristävältä.

Tavaratila on venytetty 461-litraiseksi, eikä matkustajillakaan ole tilanpuutetta. Takapenkki ei tosin niele kolmea aikuismatkustajaa, keskipaikka on tiloiltaan nihkeä.

Hyundai ei odota Nexosta rahakirstuja pian pullistavaa mallia. Korealaiset haluavat kuitenkin olla vetyautoilun paalupaikalla, koska vety saattaa olla yksi tulevaisuuden voimanlähteistä.

Suomessakin yhtiö haluaa tarjota mahdollisuuden vetyautoiluun, joten Nexo tulee ensi vuonna maahantuojan mallistoon. Hinnoittelu on kesken, mutta Nexon lähtöhinta kivunnee hieman yli 70 000 euroon.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .