Viimeisiä viedään: Autojen romuttamisesta saa vielä rahaa

Autojen romutuskampanja lähenee loppuaan. Vaikuttaa siltä, että valtion 8 miljardin euron kädenojennus uuden auton ostajalle riittää elokuun loppuun asti, mutta varmuutta siitä ei ole, on vain valveutunutta näppituntumaa.

– Viime viikolla uutisoitiin, että 80 prosenttia määrärahasta on käytetty. Olen 99-prosenttisesti varma, että romutusraha tulee riittämään kaikille halukkaille, arvioi myyntipäällikkö Karri Hyvätti O.K. Auto Oy:n Jyväskylän liikkeestä.

Nopealiikkeinen ostaja voi saada vielä 1500 tai 2500 euron romutuspalkkion hankkiessaan uuden vähäpäästöisen auton. Vanha kulkupeli pitää kierrättää romuttamon kautta ja uusi auto pitää tilata 31. elokuuta mennessä. Uusi auto pitää myös saada rekisteröityä vuoden 2018 loppuun mennessä.

Romutuskampanja on kolahtanut erityisesti pienehköjen kokoluokkien henkilöautoihin. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan tammi-heinäkuun ensirekisteröinneissä näkyy selvästi romutuspalkkion vaikutus. Romutusrahalla hankituista autoista lähes 70 prosenttia edustaa B-segmenttiä.

– Romutuskampanja on näkynyt positiivisena. Vaikka ehdot olivat entistä tiukemmat, niin myynti on mennyt aika lailla edellisen kampanjan tahtiin. Toyota Yaris on ollut meillä suvereeni ykkönen ja Auris tulee toisena, toteaa Hyvätti.

Syyskuun vaihde merkkaa paitsi romutuskampanjan päättymistä, myös uusien autojen päästöarvojen päivittämistä uuden WLTP-mittausmenetelmän mukaisiksi. Verrattuna vanhaan NEDC-testiin, uusi mittaustapa on perusteellisempi, mikä kasvattaa useimpien automallien ilmoitettuja CO2-päästölukemia. Se puolestaan nostaisi Suomessa päästöihin perustuvaa autoverotusta ja samalla auton hintaa.

Autotuojat ja -teollisuus ry:stä on kuitenkin arvioitu, että autojen hintataso pysynee kutakuinkin ennallaan. Hallitus on rukannut autoverouudistusta kompensoimaan mahdollisia hintavaikutuksia. Uudet autoverotaulukot julkaistaan syyskuun alussa.

Karri Hyvätti arvioi, että päästömuutoksissa saattaa olla isoja eroja automerkistä ja -mallista riippuen. Valveutunut kuluttaja voi säästää pitkän euron tehdessään kaupat ennen kuin uudet hinnastot astuvat voimaan. Toisaalta ero entiseen voi olla todella pieni tai jopa hintaa laskeva.

– Toyotan hybrideissä vanhan ja uuden mittaustavan ero on yllättävän pieni. Meillä myydyimmissä malleissa vaikutus on kymmeniä euroja. Esimerkiksi hybrid-Auriksen hinta nousee noin 60 euroa, kun taas perinteisissä bensa-autoissa vaikutus on jopa toista tuhatta euroa.