Volkswagen T-Roc tuntee talven

Meneillään olevan Geneven autonäyttelyn tutkituimpia uutuuksia on Volkswagenin konseptiauto T-Roc. Se on Golf-kokoluokan katumaasturi, joka käyttää monista Volkswagen-konsernin autoista tuttua MQB-alustaa.

Auton yksi erikoisuus on kahdesta irrotettavasta osasta koostuva katto, jonka voi pakata auton tavaratilaan.

T-Rociin kuuluu myös irrotettava tablettitietokone, joka toimii auton viihde- ja tietojärjestelmänä.

Voimanlähde on Golf GTD:täkin liikuttava 184-hevosvoimainen (135 kW) ja 380 newtonmetriä vääntävä TDI-moottori. Se on liitetty 7-vaihteiseen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteistoon.

Pohjoismaisia oloja ei autoteollisuus yleensä huomioi, sillä markkina-alue on pieni. T-Rocissa on kuitenkin ilonaihe myös suomalaisille: yksi kolmesta ajomoodista on "snow" eli talvioloissa etenemistä auttava ajotapa. Kyseessä on siis yllättävä talven ja kesän yhdistelmä, sillä T-Rocia voi irtokattonsa ansiosta käyttää myös avoautona.

T-Rocin päätymisestä tuotantolinjalle ei ole päätöstä, mutta Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja Martin Winterkorn väläytteli autolle Genevessä vihreää valoa. Tuotantolinjalle tyrkkäämistä puoltavat Audi Q1:stä lainatut osat ja MQB-pohjalevyn käyttö. Ne tekisivät alle 4,2-metrisen katumaasturin askartelemisen Volkswagenille halvemmaksi ja helpommaksi kuin monien muiden uusien mallien.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.