Volvo S60 on jalkamiehen kaveri

Apostolinkyyti on vaarallista. Euroopassa jalankulkijoiden osuus liikennekuolemista on 14 prosenttia. Uusi Volvo S60 pyrkii vähentämään uhreja.

Lisävarusteena autoon saa veroineen runsaat 2 000 euroa maksavan paketin, jonka ominaisuuksiin kuuluu muun muassa jalankulkijoiden havaitsemistoiminto.

Auto tunnistaa jalankulkijan tutkan ja kameran avulla. Jos auto ajautuu lähelle tätä, tuulilasin alareunassa alkaa vilkkua jarruvaloa muistuttava punainen valo, minkä lisäksi kuljettajaa varoitetaan äänimerkillä. Jos herättelyt eivät tuota tulosta, auto tekee täysjarrutuksen ennen törmäystä.

Järjestelmän luvataan estävän onnettomuudet alle 35 kilometrin tuntivauhdissa. Hieman kovemmassa kyydissä saattaa kolahtaa, mutta vahingot voivat jäädä lievemmiksi.

Koeajossa auto äkkäsi jalankulkijan eräässä mutkassa. Punainen valo vilkkui ja äänimerkki piipitti. Todellista törmäysvaaraa ei ollut, joten jarrutusta ei tarvittu.

Pikku-Bobbyksi nimetty lapsen kokoinen nukke joutui testiradalla sijaisnäyttelijän rooliin. Ainakin näillä kahdella kerralla järjestelmä toimi, ja auto pysähtyi vajaan metrin päähän nukesta.

Huonolla kelillä ja pimeällä kameran näkö heikkenee, joten kuljettajan pitää pysyä valveilla. Kamera on opetettu tunnistamaan vain yli 80 senttiä pitkät ihmishahmot. Esimerkiksi hirviä ja koiria se ei älyä. Volvon insinöörit lupaavat palata asiaan.

Turvajärjestelmään kuuluu myös muun muassa törmäysvaroitin edessä olevista ajoneuvoista. Sen pitäisi estää peräänajot alle 35:n nopeuksissa.

Ylisanat ovat loppua kesken, kun ruotsalaiset kehuvat uutta luomustaan. Pelkkää ilmaa puheet eivät ole, sillä S60 on varsinkin keulasta menevän näköinen auto, eikä sporttisuus jää ulkonäön varaan.

Ensimmäisenä myyntiin tulee moottorivalikoiman teho-osasto. Neljästä koneesta Suomessa suurimman siivun saanee ainakin aluksi D3:ksi ristitty kaksilitrainen turbodiesel. Se on käytännössä sama moottori kuin aiempi 2.4D, mutta iskutilavuutta pienentämällä polttoaineenkulutuskin on pudonnut.

Myöhemmin valikoima laajenee kolmella bensamoottorilla sekä DRIVe-ekoversiolla. S60:n yhteydessä tämä 1,6-litrainen turbodiesel on viritetty 115-heppaiseksi, ja mukaan on liitetty kuudes vaihde.

Syksyllä esitellään mallistosta aiemmin puuttunut V60 eli S60:n farkkuversio.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.