Volvoa mollaavasta tutkimuksesta saa koukuttavan otsikon – mutta ei paljon muuta

Jyväskylässä ollaan autokeskusteluissakin hereillä. Se paljastui taas, kun autotoimitus sai ihmettelevän soiton lukijalta. Hän oli lukenut näppäriä klikkiotsikkoja amerikkalaisen Consumer Reportsin uudesta autojen luotettavuustutkimuksesta.

– Uskaltaako Volvoja enää ostaa? Eihän se syyttä ja suotta voi olla laajan tutkimuksen viimeisellä sijalle, epäili lukijamme.

Vastaaminen tähän kannattaa aloittaa pienellä taustoituksella. Luotettavuustutkimuksia autoista tehdään todella paljon. Niistä osa on kyselytutkimuksia, joiden tuloksiin voivat vaikuttaa hyvin epäolennaiset asiat tai tapa käsitellä vastaukset.

Consumer Reportsin tutkimusraportista on helppo havaita, että Volvo jäi 29 automerkin joukossa jumboksi, koska käyttäjät olivat tyytymättömiä uusien Volvojen tietoviihdejärjestelmiin. Toisin sanoen: amerikkalaisilla on ehkä ollut vaikeuksia esimerkiksi parittaa älypuhelimensa auton toimintojen kanssa, käyttää navigaattoria tai tottua äänikomentoihin. Syy järjestelmän tahmeuteen ei välttämättä ole valmistajassa, vaan toimintojen käyttäjän haluttomuudessa tutustua auton tekniikkaan ja kyvyttömyydessä omaksua se.

Vähän vaikea siis sanoa, onko syy sysissä vai sepissä, mutta tässä tutkimuksessa jokainen tietoviihdejärjestelmän ongelma kirjautui turhan raskaasti Volvon synniksi.

Yhdysvalloissa tehdyn kyselytutkimuksen vuoksi ei kenenkään suomalaisen kannata jättää mitään automallia tai -merkkiä huomioimatta ja koeajamatta. Se olisi yhtä typerää kuin väheksyä jotakin automallia sen vuoksi, että joku yksittäinen autotoimittaja ei ole siitä pitänyt.