Volvon hybridikuorma-autoja myös Suomeen

Volvo FE Hybrid -hybridikuorma-autoja voidaan saada ensimmäisten joukossa myös Suomeen. Volvo Trucks on päättänyt aloittaa raskaiden hybridikuorma-autojen myynnin kattavien kenttätestien jälkeen.

Sadan kappaleen rajatun erän valmistus alkaa kesäkuussa. Asiakkaille ne toimitetaan 2011-2013.

Aluksi markkina-alue kattaa kolmetoista Euroopan maata, Suomi siis niiden joukossa.

Ruotsalaisen kuorma-autonvalmistajan mukaan nykyisiä kuorma-autoja hiljaisemmat ja puhtaammat hybridikuorma-autot pienentävät polttoainekuluja jopa 30 prosenttia, ja niitä käytetään pääasiassa kaupunkiympäristöissä jakelu- ja jätehuoltotehtävissä.

Volvo Trucksin mukaan hybriditekniikka sopii parhaiten tiheään kaupunkiliikenteeseen, jossa pysähdyksiä on paljon. Kenttätestejä on tehty yhdessä Volvon asiakkaiden kanssa keväästä 2008 saakka.

Ajosyklistä riippuen Volvo FE Hybrid voi pienentää polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä 15-20 prosenttia. Jos hybridimallisissa jäteautoissa käytetään samalla sähkökäyttöistä puristinta, säästöt voivat olla jopa 30 prosenttia, Volvo Trucks kertoo.

Volvo FE Hybrid on rinnakkaishybridi, eli diesel- ja sähkömoottorin energiaa voidaan hyödyntää yhdessä tai erikseen. Järjestelmä siirtyy voimanlähteestä toiseen automaattisesti.

Kun hybridiajoneuvoa ajetaan ykkösvaihteella, voimanlähteenä käytetään yksinomaan sähkömoottoria. Tällöin kaasu reagoi erittäin herkästi. Kun hybriditila käynnistyy, diesel- ja sähkömoottori toimivat rinnakkain polttoainesäästöjen optimoimiseksi.

Volvon hybriditekniikka on vieläpä suunniteltu ottamaan talteen mahdollisimman paljon energiaa jarrutuksissa. Lisälatauksia ulkoisista lähteistä ei tarvita. Sähkökäyttöisyys vähentää myös melua.

Volvon hybridikuorma-auton voimanlähteenä on seitsemän litran dieselmoottori. Jätehuolto-tehtävissä kuorma-autossa on 340 hevosvoimaa tehoa ja 1 300 newtonmetriä vääntöä tuottava mylly. Jakelutehtävissä vastaavat luvut ovat 300 heppaa ja 1 160 newtonmetriä.

Dieselmoottori toimii rinnakkain 163 hevosvoiman sähkömoottorin kanssa. Siihen on liitetty uudenaikaisimpia saatavilla olevia litiumioni-akkuja.

Suomessa Turun kaupunki on ostanut neljä hybridilinja-autoa kaupunkiliikenteeseen. Linja-autoissa hyödynnetään samaa hybriditekniikkaa kuin Volvon kuorma-autoissa. Matalalattialinja-autot lähtevät liikenteeseen toukokuun alkupuolella.