Yhä miljarditulot – autoteollisuus on kaikkea muuta kuin auringonlaskun ala

Toimitukselle lähetetyt auto- ja liikenneaiheiset kysymykset eivät yleensä käsittele globaaleja asioita. Usein kysytään yksittäisistä liikennetilanteista, tieliikennelain tulkinnoista tai autojen tekniikasta.

Nyt saimme maailmoja syleilevän, miljardiluokan kysymyksen.

– Uutisissa on jo vuosia puhuttu yksityisautoilun suosion laskusta ja erilaisista autoteollisuuden ongelmista. Ovatko autonvalmistajat siis taloudellisesti kuralla?

Oiva kysymys. Etsimme suurimpien valmistajien tulostiedot vuodelta 2018. Lista on vain suuntaa antava, sillä osa autokonserneista on pilkkonut tulostiedot merkkikohtaisiksi. Silti voi päätellä, että autoilun murros ja hurjat tuotekehityskulut nakertavat lähes kaikkien liiketulosta, mutta autoja kannattaa yhä valmistaa.

10. Nissan

Nissanin tuloskunto kääntyi vuoden 2018 edetessä alavireiseksi. Siihen saumaan se ei olisi tarvinnut konsernin (myös Renault ja Mitsubishi) johtajan Carlos Ghosnin pidätystä epäiltynä noin 70 miljoonan euron arvoisista talousrikoksista. Vuonna 2018 Nissanin liikevaihto laski 3 prosenttia ja liiketulos peräti 57 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Suomessa 6. myydyin automerkki 2018.

9. BMW-konserni

BMW rikkoi vuonna 2018 jo kahdeksantena peräkkäisenä vuotena ennätyksensä myytyjen autojen määrässä, mutta alan koveneva kilpailuna ja kutistuvat katteet näkyivät tuloksessa. Liiketulos kutistui 14 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna. Suomessa 11. myydyin automerkki 2018.

8. SAIC

Suomalaiselle nimi SAIC ei sano mitään, mutta se on jättiläinen Aasiassa ja etenkin kotikentällään Kiinassa. Yli 7 miljoonaa myytyä autoa tuotti vuonna 2018 noin 123 miljardin euron liikevoiton, joten myös ansaintalogiikka on SAIC:n johdolla selkäytimessä.

7. Honda

Hondan liiketulos laski viime vuonna 42 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, mutta yhtiö vakuuttaa säästöohjelmien ansiosta olevansa jälleen iskussa. Suomessa 18. myydyin automerkki 2018.

6. Hyundai

Hyundai Motor Group sisällyttää taloustietoihinsa mielellään aina myös sisaryhtiönsä Kian. Syynä on tietenkin se, että konserniluvut tekevät yhtiöstä todella suuren. Mutta ehkä myös se, että Kian hyvällä tuloksella saattoi viime vuonnakin peitellä Hyundai-merkin liikevoiton rajua (62 prosenttia) laskua. Suomessa 12. myydyin automerkki 2018.

5. General Motors

Monen automerkin yhtiö jyrää Pohjois-Amerikassa, mutta Euroopan ja Kiinan heikentynyt myynti painoi yhtiötä. Vuonna 2018 myytyjen autojen määrä oli 13 prosenttia pienempi kuin edellisvuonna.

4. Ford

Ford Motor Company jäi vuonna 2018 ensimmäistä kertaa moneen vuoteen alle kuuden miljoonan auton myyntiin. Hyvätuottoisen ja menestyksekkään F-sarjan lava-auton ansiosta Ford teki myös viime vuonna taloudellista tulosta, joskin liiketulos puolittui vuoteen 2017 verrattuna. Suomessa 5. myydyin automerkki 2018.

3. Daimler

Mercedes-merkkisiä autoja (ja vähän muitakin) valmistava Daimler on aina voinut röyhistellä muhkeilla tuotoillaan, vaikka autojen valmistusmäärät ovat monia muita pienemmät. Premiumin askartelemisessa on siis etunsa. Vuoden 2017 liikevoitto oli 7,7 miljardia euroa. Suomessa 9. myydyin automerkki 2018.

2. Toyota

Maailman suurimpiin teollisuusyrityksiin jo pitkään kuulunut Toyotakaan ei vuonna 2018 säästynyt autoalan taloudelliselta ahdistukselta. Liiketulos supistui vuodessa neljänneksen, mutta toyotamaisesti se oli silti yli 15 miljardia euroa. Suomen myydyin automerkki vuonna 2018.

1. Volkswagen-konserni

Volkswagen Groupin (merkkejä mm. Audi, Bentley, Porsche, Seat, Škoda, VW) dieselskandaalista ja muista ongelmista on kirjoiteltu paljon. Rahan tekemisen yhtiö joka tapauksessa osaa. Lähes 11 miljoonan auton toimittaminen asiakkaille vuonna 2018 takasi 13 miljardin euron liiketuloksen. Liikevaihdoltaan VW-konserni on maailman suurin autoalan yritys. Volkswagen oli Suomen toiseksi myydyin automerkki vuonna 2018.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .