Yksi kuva kertoo, miten auton arvo putoaa vuosien mittaan

Juttu on julkaistu myös Keskisuomalaisen 2.5. julkaistussa näköislehdessä, jonka pääset lukemaan tästä.

Auto on aina huono investointi, sillä sen arvo tunnetusti putoaa heti liikkeestä ulos ajettaessa. Myöhemmin sama alamäki jatkuu. Mikä selittää hintaa eniten, tai toisaalta millainen auto säilyttää arvonsa parhaiten?  

– Käytämme karkeana kaavana yleistä laskentatapaa, joka perustuu pitkän aikavälin keskihintatilastoihin, kertoo liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta.

Keskuksen mukaan käytettyjä autoja myydään Suomessa vuosittain lähes 600 000. Näistä kaupoista puolet tapahtuu merkkiliikkeissä, neljäsosa järjestäytymättömissä autoliikkeissä ja neljäsosa kuluttajien kesken. Uusia autoja myytiin viime vuonna runsaat 120 000.

 

Kaavan mukaan uuden auton arvo alenee ensimmäisen kuukauden aikana kolme prosenttia, toisen ja kolmannen kuukauden aikana kaksi prosenttia ja sen jälkeen lasku on prosentti ja kuukausi tahtia. Näin ollen vuoden vanhan auton alenema on 15 prosenttia ja kaksivuotiaan noin neljännes.  

Kalenojan mukaan keskivertoauton hinta viime vuonna oli noin 33 000 euroa. Tällä kaavalla sen arvo laskisi 28 000 euroon vuodessa, 25 000 euroon kahdessa vuodessa ja 22 000 euroon kolmessa vuodessa.

Yli kahdeksanvuotiaissa autoissa yksilöllisten erojen merkitys kasvaa.

Prosentit tarkoittavat helposti suuria summia kalliissa autoissa. Käytännössä 100 000 euron uusi maasturi voi vuoden kuluttua olla vaihdossa 75 000 euron arvoinen.

Hintaa laskee se, että tämän hintaluokan käytettyjä autoja myydään harvoin, mutta kauppias haluaa tavaran liikkuvan myymälässään.   

 

Autojen hinnan määritys on periaatteessa helpompaa kuin asunnon, koska auton sijainti ei ole ratkaiseva.

Maantieteellä  on kuitenkin merkitystä, paljastaa pääanalyytikko Markus Halonen Autovista-yhtiöstä. 

– Käytettyjä autoja kuljetetaan etelästä pohjoiseen, jossa niiden hinta on korkeampi. Tosin myös vaihtoauton ostohinta on pohjoisessa parempi.

Pohjois-Suomessa riittää kysyntää, koska siellä ajetaan halvemmilla ja enemmän käytetyillä autoilla kuin Helsingissä.

Suurin hinnan selittäjä on kuitenkin auton myyntihinta uutena ja ikä.

– Ikä selittää enemmän kuin kilometrit.  

Lisämaustetta hinnoitteluun tuo esimerkiksi auton merkki. Jotkut säilyttävät arvonsa paremmin kuin toiset.

– Se on osittain mielikuvakysymys. Vahva brändi säilyttää arvonsa paremmin kuin joku muu, vaikka autot olisivat uutena saman hintaisia.

Polttoaineen suhteen arvostus on kuitenkin kääntynyt päälaelleen. Aikaisemmin dieselautot säilyttivät arvonsa paremmin kuin bensiinikäyttöiset, nyt huonommin. 

Suomeen myös tuodaan yhä enemmän käytettyjä autoja ulkomailta, etenkin Ruotsista. Tuontiautoista pitää maksaa autoveroa, joka periaatteessa nostaa hinnan samalle tasolle kuin Suomessa rekisteröity vastaava auto. Tulli etsii tason tilastoista.  

Lisätarjonta kuitenkin tiputtaa vanhojen autojen hintatasoa yleisesti ja hintaero uuteen kasvaa, selittää Halonen.

Käytettyjen autojen tuonnin ennustetaan kasvavan tänä vuonna jo 60 000:een autoon.

 

Yksityinen kuluttaja voi katsoa oman autonsa  myyntiarvon  esimerkiksi nettiauto.com-sivun laskurista.

Laskuri perustuu samaan Autovistan tilastointimenetelmään, jota myös autoliikkeet käyttävät.

– Mutta se on markkinoilla pyydetty hinta, ei toteutunut hinta. Auton ostohinta on alempi, koska kauppias tarvitsee oman siivunsa.

Autokauppiailla  on apunaan laskurit, joilla he selvittävät markkinatilanteen. 

Markkinahinta muodostuu kysynnän ja tarjonnan perusteella, mutta toimivatko automarkkinat optimaalisesti?

– Aika hyvin toimivat. Alalla on monenlaisia toimijoita, on merkkiliikkeitä ja ei-merkkiliikkeitä.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .