Ylpeästi Yaris

Yaris tuo Toyotan kassaan neljänneksen automerkin koko Euroopan myynnistä. Ei siis ihme, että sen elinkaaren halutaan jatkuvan.

Pienet perheautot ovat maanosamme ostetuimpia malleja. Suosio tuo mukanaan kovan kilpailun valmistajien välillä. Pitää kuunnella asiakkaita ja yrittää erottua massasta.

Toyota satsasi kolme vuotta, 85 miljoonaa euroa ja 576 000 kehitystyötuntia uusimman Yariksen suunnitteluun. Tulos esiteltiin viime viikolla Düsseldorfissa kansainväliselle medialle. Suomessa uusi malli tulee myyntiin elo-syyskuussa.

Uudistunut Toyota Yaris kulkee pienemmän sisarautonsa Aygon urilla. Sen muotoilu on saanut lisää särmää etenkin keulapuolelle. Etupuskurin logo ja säleiköt ovat suurentuneet, ja kokonaisuus näyttää entistä ärhäkämmältä. Muotoiluun otettiin mallia Yariksen aiemmasta hybridiversiosta, johon eurooppalaiset kuluttajat olivat mieltyneet.

Uudet Yaris-mallit näyttävät nyt ulkoapäin lähes samanlaisilta. Tarkemmin katsottuna hybridi erottuu logoissa käytetyistä sinisiä tehosteväreistä.

Sivuprofiililtaan Yaris on saanut hienosäätöä ovien virtaviivaisempaan muotoiluun. Myös kevytmetallivanteet on piirrelty uusiksi.

Peräpuolelle Yarikseen on tehty pientä säätöä rekisterikilven alueelle ja takavaloihin, joita saa myös led-toimisina. Muutoksista erottuu selkeimmin takapuskurin alle sijoitettu ilmanohjain.

Sisätiloihin on pyritty saamaan lisää tilan tuntua muun muassa ohentamalla kojelaudan yläosaa ja nostamalla keskikonsolia. Parin senttimetrin viilaukset ovat kuitenkin niin pieniä, ettei niitä äkkiseltään huomaa.

Matkustamoon on onnistuttu luomaan selkeä ja viimeistelty look. Testiautona ollut Yaris 1.3 litran bensamoottorilla on Suomen myydyin malli. Sen keskitasoa oleva Active-varustelu näytti varsin tyylikkäältä ja sinisenharmaa väriskaala miellytti sinivalkoisia silmiä. Suomessa myyntiin tulee kolme varustetasoa, joista Styleen on saatavana myös urheilullista punaista. Perustasoa ylempiin luokkiin tulee noin tuuman verran kasvanut 7” kosketusnäyttö.

Yariksen koria kehutaan jäykemmäksi ja ajomelua vaimeammaksi. Ajoviiman huminaa on vähennetty uudella tuulenohjaimella.

Virittelyt vaikuttivat tehoavan, kun ajoalustana oli hyvin hoidettua saksalaista infraa. Koeajossa sekä 1,3 bensakone että hybridi olivat napakoita ohjata ja jämäköitä jyrkissäkin kaarteissa. Testikaverini harrasti kilpa-ajoa ja meitä molempia miellytti, ettei bensakoneen ääni noussut kiihdytyksissä kivuliaan kimakaksi.

Omaan käteeni nahkaratti oli sopiva ja säätövaraa löytyi mukavaan ajoasentoon. Pidempi ajokaverini kaipasi rattia lähemmäksi, että kädet olisi saanut 90-asteen kulmaan.

Hybridin maistui meille molemmille. Vieraassa kaupungissa oli helppo ajella turistina, kun portaaton automaattivaihteisto kyyditti kuin itsestään ja auto lipui miellyttävän tasaisesti. Pieni miinus siitä, että ratin takaa saa aikamieskin kurottaa osuakseen kosketusnäytön ulommaisiin nappuloihin.

Taajaman ulkopuolella hybridin suorituskyky riitti reippaaseen menoon. Nollasta sataan se ei rynnistä (11.8 sek.), mutta tottelee kaasujalan käskyä yllättävän kuuliaisesti.

Yaris-uutuudet ovat koeajettavissa Suomessa elokuun aikana, jolloin myös julkaistaan hinnat ja varustelistat. Saatavana on neljä vaihtoehtoa: 1,0 ja 1,3 litran bensiinimoottorit, 1,4 litran D-4D-dieselmoottori sekä täyshybridi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.