Apteekkari: Melatoniini on yhä unilääkkeitä parempi vaihtoehto

Diabeetikoiden kannattaa kuitenkin olla varovaisia.

Melatoniinin käyttö unilääkkeenä lisää diabeteksen riskiä erityisesti henkilöillä, joilla on tietty geenimutaatio, kertoo Apteekkari. Melatoniini on kuitenkin yhä muita unilääkkeitä parempi vaihtoehto.

Tyypin 2 diabetekselle altistava geenimutaatio löytyy noin joka kolmannelta suomalaiselta. Tutkimuksen johtajan, dosentti Tiinamaija Tuomen, mukaan melatoniinia voi kuitenkin edelleen käyttää turvallisesti unettomuuden hoidossa. Tuomi toimii osastonylilääkärinä HUS:n Endokrinologian klinikalla.

– Lievä verensokerin nousu on pienempi paha kuin muiden unilääkkeiden aiheuttamat haitat. Turhaa pitkäaikaista melatoniinin käyttöä olisi kuitenkin hyvä välttää.

Jos henkilöllä on diabeteksen esiaste eli kohonnut paastosokeri tai heikentynyt sokerinsietokyky, veren sokeriarvot kannattaa tarkistaa muutaman kuukauden melatoniinihoidon jälkeen.

Sokeriarvot kannattaa tarkistaa myös, jos henkilön perheessä tai suvussa on tyypin 2 diabetesta.

– Toisaalta, jos jo melatoniinia käyttävän henkilön veren sokeriarvot ovat normaalit, nykytiedon valossa ei ole mitään syytä lopettaa tai välttää melatoniinin käyttöä, Tuomi toteaa.

Tuomi ei suosittele riskigeenin selvittämistä internetistä saatavilla geenitesteillä, sillä niistä saatavaa tietoa ja sen merkitystä on todella vaikea tulkita.

– Kyseessä on ainoastaan yksi diabeteksen syntyyn vaikuttava tekijä, ja yksittäisen tekijän vaikutus on kuitenkin vähäinen. Muita riskigeenejä on tunnistettu kymmeniä, hän huomauttaa.

Lähde: Apteekkari

Uusimmat

Hyvinvointi

Rasvamaksa on jo kansantauti, merkittävin syy ylipaino – tällainen ruokavalio on hyväksi maksalle

Tipaton tammikuu haastaa nyt tissuttelun – "Älä kysy haluatko alkoholia, vaan tarvitsetko sitä"

Monipuolisessa välipalassa on proteiinia ja hyviä rasvoja – katso hyvinvointivalmentaja Anna Saivosalmen vinkit

Aivosumu hellitti – elämäntaparemontin tehneet Topi, 26, ja Annmarie, 29, kertovat, kuinka muutos voi onnistua fyysisistä vastoinkäymisistä tai arjen kiireistä huolimatta

Ahdistaako sinuakin välillä? – Tärkeintä on, ettet juokse tunnetta pakoon

Kärsitkö mystisistä kivuista ja tuskallisista askeleista? Taustalla voi olla lihasten epätasapaino

Päiväkirjojen ja kirjeiden kirjoittaminen on romahtanut – kehityssuunta herättää huolta

Jo kaksivuotiaat saattavat syödä liikaa suolaa – tarkkana oltava erityisesti terveellisinä vaihtoehtoina pidettyjen naposteltavien kanssa

Jo vartin kehonhuolto päivässä tekee ihmeitä vetreydelle – katso urheiluhierojan kuvaohjeet pikavenyttelyyn

Kasariajan suosikkilaji tekee paluuta – lama runteli harrastajamäärät, tuleeko uuden nousun myötä valinta olympialaislajiksi?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.