Eiran sairaala: Näin pärjäät kaamoksen pimeässä

Kuusi asiantuntijavinkkiä parempaan uneen.

Jos nukahtaminen ja aikaiset aamut ovat olleet haastavia jo nyt, niin todennäköisesti ongelmat pahenevat pimeyden ja myös kellojen siirron myötä, Eiran sairaala ennakoi.

Eira Uniklinikan unihoitajan vinkeillä voit selvitä paremmin pimeästä kaudesta.

– Nukkumistamme säätelee kaksi rinnakkaista järjestelmää. Toinen on sisäinen kello, joka rytmittää vuorokauden aikaisia toimintojamme ja siihen vaikuttavat pimeys ja valo. Toinen nukkumistamme ohjaava järjestelmä on ns. unipaine. Unipaine kasvaa valvomisen ja aktiivisen elämän myötä ja helpottaa nukkumalla. Lisäksi nukahtamiseen ja unessa pysymiseen vaikuttaa kykymme rentoutua, kertoo Eira Uniklinikan sairaanhoitaja Kati Sundholm.

Kuusi vinkkiä pimeään kauteen

1. Pidä huolta säännöllisestä vuorokausirytmistä. Pyri heräämään ja menemään nukkumaan aina samaan aikaan, myös vapaapäivinä. Noudata säännöllistä rytmiä myös päivällä mahdollisuuksien mukaan.

2. Älä vietä sängyssä turhaa aikaa, vaan nouse heti ylös herätyskellon soitua ja laita valot päälle. Voit kokeilla myös kirkasvalohoitoa heti aamusta.

3. Kerää päivän aikana riittävästi unipainetta olemalla aktiivinen. Herää ajoissa aamuisin, vaikka illalla nukahtaminen olisi venynyt.

4. Harrasta liikuntaa ja syö terveellisesti. Lepää, jos olet sairas.

5. Alkoholi, kofeiini, nikotiini ja energiajuomat voivat auttaa hetkellisesti, mutta heikentävät unen laatua.

6. Illalla riittää hämärämpi valaistus ja rauhallisempi tahti. Rentoutusharjoitukset sekä esim. lämmin suihku tai sauna auttavat nukkumaan valmistautumisessa.

– Oman kehon väsymystä ja uneliaisuutta kannattaa kuunnella. Jos laiminlyömme kehomme signaaleja toistuvasti, saattaa unen säätelyjärjestelmämme häiriintyä. Pitkään jatkuneet univaikeudet ovat varsin yleisiä ja ne tulisi aina selvittää. Uniongelmien hoidossa suositaan nykyään lääkkeettömiä hoitoja, joskus toki lyhytaikainen lääkityskin voi olla perusteltu, kertoo Kati Sundholm.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Hyvinvointi

Harva ihminen on täysin symmetrinen – kehon toispuoleisuus voi aiheuttaa kipua sekä ongelmia liikkuvuuteen ja voimantuottoon

Antti Kuparista, 37, puri paarma ja siitä alkoi yhdeksän kuukauden taistelu, joka vei sairaalaan tiputukseen – "Molempia jalkojani alkoi särkeä aivan mielettömästi, ja kuume nousi 39,7:ään"

Pyöräily on jyväskyläläiselle Miia Hoiskolle, 37, enemmän kuin harrastus, ja nyt hän haaveilee polkevansa Suomen päästä päähän: "En pelkää hullujakaan haasteita"

Vea Vainio ja Nella Kaartinen tanssivat metsässä, koska se tekee hyvää keholle ja mielelle – "Puhdistava, rauhoittava kokemus, jossa voi antautua hetkeen"

"Lopulta ei ollut muuta annettavaa perheelle kuin tilipussi" – Tom Tuohiaro, 43, teki jopa toistasataa tuntia töitä viikossa, poltti itsensä loppuun ja muutti metsään

Tiina Geijerillä, 41, on ollut yli 50 aivoinfarktia – "Kun kuulin koronaan liittyvästä veritulppariskistä, ajattelin heti, etten halua enää teholle"

Juha Reinikainen, 50, siirsi kaivonkantta ja putosi syvälle maan sisään – "Ensihoitajat mittasivat ruumiinlämmökseni 35 astetta"

Kumpi on terveydelle haitallisempaa: liika sokeri vai suola?

Taisteletko sinäkin makeanhimoa vastaan? Tutkijan mielestä sokerittomuuteen ei edes pidä pyrkiä: "Ruoka ei saa olla mautonta eikä tylsää"

Onko myönteinen ajattelu hyvän ja menestyksekkään elämän tae? Asiantuntijoilla erilaisia näkemyksiä: "Tämä on itsepetosta", "positiiviset tunteet laajentavat ajatteluamme"

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.