Eiran sairaala: Näin pärjäät kaamoksen pimeässä

Kuusi asiantuntijavinkkiä parempaan uneen.

Jos nukahtaminen ja aikaiset aamut ovat olleet haastavia jo nyt, niin todennäköisesti ongelmat pahenevat pimeyden ja myös kellojen siirron myötä, Eiran sairaala ennakoi.

Eira Uniklinikan unihoitajan vinkeillä voit selvitä paremmin pimeästä kaudesta.

– Nukkumistamme säätelee kaksi rinnakkaista järjestelmää. Toinen on sisäinen kello, joka rytmittää vuorokauden aikaisia toimintojamme ja siihen vaikuttavat pimeys ja valo. Toinen nukkumistamme ohjaava järjestelmä on ns. unipaine. Unipaine kasvaa valvomisen ja aktiivisen elämän myötä ja helpottaa nukkumalla. Lisäksi nukahtamiseen ja unessa pysymiseen vaikuttaa kykymme rentoutua, kertoo Eira Uniklinikan sairaanhoitaja Kati Sundholm.

Kuusi vinkkiä pimeään kauteen

1. Pidä huolta säännöllisestä vuorokausirytmistä. Pyri heräämään ja menemään nukkumaan aina samaan aikaan, myös vapaapäivinä. Noudata säännöllistä rytmiä myös päivällä mahdollisuuksien mukaan.

2. Älä vietä sängyssä turhaa aikaa, vaan nouse heti ylös herätyskellon soitua ja laita valot päälle. Voit kokeilla myös kirkasvalohoitoa heti aamusta.

3. Kerää päivän aikana riittävästi unipainetta olemalla aktiivinen. Herää ajoissa aamuisin, vaikka illalla nukahtaminen olisi venynyt.

4. Harrasta liikuntaa ja syö terveellisesti. Lepää, jos olet sairas.

5. Alkoholi, kofeiini, nikotiini ja energiajuomat voivat auttaa hetkellisesti, mutta heikentävät unen laatua.

6. Illalla riittää hämärämpi valaistus ja rauhallisempi tahti. Rentoutusharjoitukset sekä esim. lämmin suihku tai sauna auttavat nukkumaan valmistautumisessa.

– Oman kehon väsymystä ja uneliaisuutta kannattaa kuunnella. Jos laiminlyömme kehomme signaaleja toistuvasti, saattaa unen säätelyjärjestelmämme häiriintyä. Pitkään jatkuneet univaikeudet ovat varsin yleisiä ja ne tulisi aina selvittää. Uniongelmien hoidossa suositaan nykyään lääkkeettömiä hoitoja, joskus toki lyhytaikainen lääkityskin voi olla perusteltu, kertoo Kati Sundholm.

Uusimmat

Hyvinvointi

Rasvamaksa on jo kansantauti, merkittävin syy ylipaino – tällainen ruokavalio on hyväksi maksalle

Tipaton tammikuu haastaa nyt tissuttelun – "Älä kysy haluatko alkoholia, vaan tarvitsetko sitä"

Monipuolisessa välipalassa on proteiinia ja hyviä rasvoja – katso hyvinvointivalmentaja Anna Saivosalmen vinkit

Aivosumu hellitti – elämäntaparemontin tehneet Topi, 26, ja Annmarie, 29, kertovat, kuinka muutos voi onnistua fyysisistä vastoinkäymisistä tai arjen kiireistä huolimatta

Ahdistaako sinuakin välillä? – Tärkeintä on, ettet juokse tunnetta pakoon

Kärsitkö mystisistä kivuista ja tuskallisista askeleista? Taustalla voi olla lihasten epätasapaino

Päiväkirjojen ja kirjeiden kirjoittaminen on romahtanut – kehityssuunta herättää huolta

Jo kaksivuotiaat saattavat syödä liikaa suolaa – tarkkana oltava erityisesti terveellisinä vaihtoehtoina pidettyjen naposteltavien kanssa

Jo vartin kehonhuolto päivässä tekee ihmeitä vetreydelle – katso urheiluhierojan kuvaohjeet pikavenyttelyyn

Kasariajan suosikkilaji tekee paluuta – lama runteli harrastajamäärät, tuleeko uuden nousun myötä valinta olympialaislajiksi?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.