Erityislapsen äiti ei voi paeta kuormittavia tilanteita, joten Kirsi, 40, opetteli säätelemään tunteitaan – Asiantuntija: "On huono selitys, että meidän suvussa ollaan aina oltu tällaisia"

Kolmen lapsen äiti Kirsi, 40, on aina tarvinnut paljon omaa tilaa.

Kahdeksan vuotta sitten syntynyt esikoinen osoittautui erityislapseksi, jolla diagnosoitiin aistijärjestelmän toimintahäiriö. Silloin Kirsin oli pakko perehtyä tunnesäätelytaitoihin – sekä itsensä että lapsen vuoksi.

Äitinä hän ei enää voinut paeta kuormittavia tilanteita, vaan hänen oli osattava toimia niissä oikein tai mieluiten vältettävä ne kokonaan. Siksi hän opetteli ennakoimaan vaaranpaikat.

– Oli siis oltava aina kaksi askelta edellä, Kirsi sanoo.

Hän ei esiinny tässä jutussa omalla nimellään suojellakseen lastaan.

Tunnesäätely on sitä, että osaa adaptoida eli sopeuttaa käytöksensä ympäristön vaatimuksiin, määrittelee erityispedagogiikan dosentti Lotta Uusitalo-Malmivaara Helsingin yliopistosta.

Siis juuri sitä, mitä Kirsi kertoo tekevänsä.

– Se on esimerkiksi sitä, että vaikka joku käyttäytyisi pöhkösti, itse ei heti ammu täysillä, vaan hengittelee ja antaa tilanteen mennä ohi, Uusitalo-Malmivaara sanoo.

Joskus tilanteeseen sopeutuminen voi näkyä siten, että ujo ihminen opettelee avaamaan suunsa ja puhumaan isonkin joukon edessä, pelosta huolimatta.

– Kun puhutaan tunteiden säätelystä, ajatellaan ensimmäisenä tunteiden hillitsemistä, vaikka yhtä lailla se on sitä, että niitä ruuvataan tarpeen tullen vähän ylöspäin, Uusitalo-Malmivaara sanoo.

Tunteiden säätelyä on myös se, että osaa sanoittaa tunteensa eli kertoa, että ”nyt olen pettynyt” tai ”nyt hävettää”. Silloin ei ole niin suurta tarvetta korottaa ääntään tai kätkeä kasvojaan.

Uusitalo-Malmivaaran mukaan moni säätelee tunteitaan tietoisesti myös vähentämällä esimerkiksi sosiaalisen median käyttöä. Muiden oletetun onnen näkeminen voi ahdistaa yksinäistä.

– On viisasta suojata itseään ja välttää liikaa tunteita kuohuttavia ja kuormittavia asioita.

Kirsi säätelee tätä nykyä omia tunteitaan tietoisesti. Hän kokee olevansa tasapainossa itsensä kanssa, kun pitää kiinni omannäköisistään valinnoista eikä odota niille muilta hyväksyntää.

Uusitalo-Malmivaara korostaa, että tunnesäätely on opittavissa oleva taito. Hänen mukaansa on huono selitys mennä sen taakse, että meidän suvussa nyt ollaan aina oltu tällaisia kuumakalleja tai tuppisuita.

– Ujosta voi kouliutua sosiaalisesti rohkeampi ja puhelias voi oppia, ettei hänen aina tarvitse olla äänessä.

Kun lapselle haluaa opettaa tunnesäätelyä, kannattaa Uusitalo-Malmivaaran mukaan olla konkreettinen.

– Voi vaikka sanoa, että nyt se räksyttävä koira pääsi näemmä taas irti. Mites me saataisiin se takaisin hihnaan?

Uusitalo-Malmivaara muistuttaa, että aikuisen pitää olla lapsen tukena ja ”lainata oman tyyneytensä tälle”. Sitä kutsutaan tunteiden yhteissäätelyksi. Hän kehottaa myös tuhlaamaan kehuja. Lapsen pienistäkin onnistumisista kannattaa tehdä numero.

– Se, mihin kiinnitetään huomiota, kasvaa.

On tärkeä kehua siitä, missä lapsi onnistui, eikä siitä, että hän juuri ja juuri vältti epäonnistumisen.

Tunnekuohunkin keskellä on viisasta miettiä, mikä kaikesta huolimatta elämässä toimii.

– Myönteisyys ja toiveikkuus helpottavat tunteiden säätelyä, Uusitalo-Malmivaara perustelee.

Kirsi puolestaan soisi, että tunnesäätelytaitoja opetettaisiin enemmän myös koulussa, sillä niillä on suora yhteys ihmissuhteisiin.

Hän on huomannut, että tunnesäätelytaidoista on apua elämän kriiseissä.

– Silloin osaa vaikeuksienkin keskellä tyynnyttää itsensä ja vakuuttaa, että kaikki menee hyvin.

Voimakas häpeä on yksi tuskallisimmista tunteistamme, muistutetaan Duodecimin uudessa kirjassa Viisas mieli – Opas tunnesäätelyvaikeuksista kärsiville.

Häpeän kuuluukin olla erittäin epämiellyttävä, sillä häpeän tehtävä on lopettaa lauman normien vastainen käyttäytyminen ja siten estää hylätyksi joutuminen. Ihmislajin alkuaikoina hylkääminen olisi merkinnyt kuolemaa.

Häpeän tunne on usein myös ohimenevä ja melko lievä. Jos esimerkiksi kutsuilla huomaa olevansa räikeästi ylipukeutunut, kokee yleensä jonkinlaista häpeää muiden katseiden alla. Jos häpeäreaktiota yrittää peittää tai pyristellä siitä kokonaan eroon, tilanne pahenee ja häpeä voimistuu.

Yksi vaikeimmista tunteista on suru. Ei ihme, että moni yrittää välttää surun kokemista kaikin keinoin.

Surun tunne syntyy, kun menetämme tai pelkäämme menettävämme jotakin rakasta. Jos huomaat vältteleväsi surun tunnetta kaikin tavoin, voit tietoisesti harjoitella sen kohtaamista. Kannattaa aloittaa pienistä surun aiheista ja miettiä myös jokin asia, johon voit tarvittaessa siirtää huomiosi, jos harjoitus käy raskaaksi. Se voi olla vaikka kirja tai elokuva, jota alat katsoa.

Osoita ymmärrystä itsellesi siinä, että totta kai voit olla surullinen. Älä lietso sitä äläkä takerru siihen. Jos tilanne uhkaa riistäytyä käsistä, muista lähelle varaamasi kirja tai elokuva ja keskity siihen. Toista harjoitus aika ajoin.

Myöhemmin uskallat kohdata jonkin elämäsi suurista suruista, kuten läheisen kuoleman.

Tunteiden säätely on taito, jonka voi oppia tai jota voi entisestään parantaa minkä ikäisenä vain. Tavoitteena ei ole päästä tunteista eroon vaan oppia elämään niiden kanssa.

Tunteilla on tärkeitä tehtäviä, joten niitä kannattaa tarkastella uteliaasti ja armeliaasti.

Toiset ovat tunneherkempiä kuin toiset. Asiat menevät tunneherkän ihon alle ja satuttavat häntä. Hyvin tunneherkältä ihmiseltä eivät jää pienimmätkään ilmeenvaihdokset tai äänensävyn muutokset huomaamatta.

Tunnesäätelyvaikeudet voivat ilmetä myös esimerkiksi hallitsemattomina tunnetiloina, tunteenpurkauksina, impulsiivisena käyttäytymisenä tai juuttumisena vaikkapa vihan, häpeän tai kelpaamattomuuden tunteisiin ja niiden tuomaan yksinäisyyteen.

Jos ihminen ylisäätelee tunteitaan, niitä on vaikea ilmaista. Voimat hupenevat tunteiden piilottamiseen.

Tunnesäätelyvaikeudet voivat ilmentyä päihteiden liikakäyttönä ja syömisongelmina sekä toisaalta mieliala- ja ahdistusoireina. Ne vaikeuttavat myös vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa.

Tunneherkkyys ei silti ole sairaus eikä välttämättä edes ongelma. Ihminen voi reagoida herkästi ja tuntea voimakkaasti ja silti elää tyydyttävää elämää.

Lähde: Viisas mieli – Opas tunnesäätelyvaikeuksista kärsiville (Duodecim, 2019). Kirja sisältää runsaasti harjoituksia, miten toimia eri tunteiden kanssa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .