Hikirääkistä siirrytään kohti mielen rauhoitusta – trendilajeissa sykkeen ei tarvitse nousta taivaisiin

Kuntoilijat ovat jumpanneet viime vuodet nopeatempoisissa ja tehokkaissa HIIT- eli high-intensity interval training -ryhmissä, joiden suosio jatkuu myös tänä vuonna, ennustaa kansainvälisiä liikuntatrendejä tutkinut American College of Sport Medicine (ACSM).

HIIT-liikunnan suosio jatkuu myös Suomessa, mutta sen rinnalle on nousemassa LIIT eli low-intensity interval training. LIIT on myös intervallitreeniä, jossa sykkeen ei tarvitse nousta taivaisiin.

– LIIT tarkoittaa sitä, että liikutaan vähän matalammalla intensiteetillä. Toistetaan muutamia liikesarjoja tietty määrä, sitten pidetään vähän pidempi tauko ja toistetaan liikesarjat taas uudestaan, erikoistutkija Marjo Rinne UKK-insitituutista kertoo.

Kun HIIT-jumppa saattaa kestää vain 20 minuuttia, LIIT-jumpan kesto voi olla 45 minuuttia.

– Tulokset ovat samat. LIIT-tyyppisessä harjoittelussa vammariskit ovat tosin pienemmät, kun ei mennä ihan täysillä.

Tänä vuonna trendikästä on harjoittelu pienryhmissä, joissa liikkujien motivointi ja ohjaaminen onnistuvat isoja ryhmiä paremmin.

– Sykettä nostavina tunteina suosiossa pysyttelevät esimerkiksi spinningtunnit ja tanssityyppiset tunnit. Tanssikouluille uskaltavat hakeutua muutkin kuin entiset harrastajat. Myös lavatanssit ja paritanssit ovat yhä suositumpia, Rinne sanoo.

Lihaskuntoharjoittelussa laitteet jäävät vähemmälle, kun siirrytään harjoittelemaan entistä enemmän kehon omalla painolla. Joogan suosio kasvaa edelleen.

– Myös liikkuvuus- ja fasciaharjoittelu on suosittua.

Rinne arvelee, että erilaiset bodymind-asiat nousevat kuntosaleilla yhä isompaan rooliin hikirääkin ohella.

– Mielen rauhoittamiseen liittyvä liikunta kertoo ajastamme. Kaipaamme kaiken infotulvan ja hektisyyden keskellä pysähtymistä. Myös liikunnan aktiiviharrastajat haluavat liikkua välillä rauhallisemmin ja niin, ettei liikunta olisi jatkuvasti ylikuormittavaa.

Yhä enemmän tarjolle tulee lyhyitä, noin 20–30 minuutin mittaisia jumppia ja venyttelyjä, kun jumpat ja venyttelyt pantiin aiemmin samaan tunnin pakettiin.

– Tämäkin kertoo kiireestämme jotain.

Rinteen mukaan yhä lisääntyvänä trendinä on myös ryhmässä tapahtuva ulkoliikunta.

– Mennään yhdessä vaikka puistoon juoksemaan. Järjestetään joku ”happening”, johon kutsutaan muitakin liikkujia.

 

LIIT-harjoittelun myötä voisi olettaa kuntoilijoiden ymmärtäneen myös kevyemmän harjoittelun tärkeyden. Rinteen mukaan taustalla on myös tutkimustieto.

– On saatu vahvaa tutkimusnäyttöä siitä, että vähempikin riittää. Uusissa liikuntasuosituksissakaan ei enää painoteta vähintään 10 minuutin yhtäjaksoisia liikuntajaksoja, vaan todetaan hyötyjä saatavan jo lyhyemmistä jaksoista, kunhan ne toistuvat päivän aikana useammin.

Rinne huomauttaa, ettei keho tiedä, tehdäänkö sillä HIIT- ja LIIT-harjoitusta.

– Sydän pumppaa verta, ja lihakset saavat happea yhtä lailla, kirjainyhdistelmästä riippumatta.

Pitkällä aikavälillä liikkumisympäristöt ovat kehittyneet, erikoistuneet ja kaupallistuneet. Muutos voi kasvattaa joidenkin ihmisten kynnystä liikuntaharrastuksen pariin.

– Muistuttaisin, että liikkua voi missä vain. Kävely on hyvin terveellistä ja edistää niin aivotoimintoja kuin vireystilaa.

Säännöllisyys on liikkumisessa tärkeintä ja monipuolisuus ihanne.

– Liikuntaa ei voi laittaa pankkiin. Yhden kuukauden riehumisen sijaan on liikuttava tasaisesti koko vuosi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .