Jopa yli miljoonalla suomalaisella rasvamaksa – näin ehkäiset sen

Rasvamaksa on nykyään myös lasten ja nuorten ongelma. Merkittävin aiheuttaja on ylipaino.

Arviolta yli miljoonan suomalaisen maksa on rasvoittunut, kertoo Munuais- ja maksaliitto. Rasvamaksa on aikuisista neljäsosalla, mutta nykyään se on myös lasten ja nuorten ongelma.

Rasvamaksa on yleisempi miehillä, mutta naisilla se kehittyy miehiä useammin kirroosiasteelle. Rasvamaksasta puhutaan, kun yli viisi prosenttia maksakudoksesta koostuu rasvasoluista.

Munuais- ja maksaliitto muistuttaa, että rasvamaksa on tärkeää havaita ajoissa, jotta sen kulkuun voidaan puuttua. Maksan rasvoittuminen ei yleensä aiheuta oireita ennen kuin maksan toiminta on jo heikentynyt.

– Pelkkä rasvamaksa on ennusteeltaan hyvä. Tilanne on vakavampi, jos maksassa on rasvan lisäksi tulehdus. Silloin maksaan voi muodostua sidekudosta, mikä voi kehittyä maksakirroosiksi. Maksakirroosiin liittyy aina maksasyövän riski, kertoo sisätautien ja gastroenterologian erikoislääkäri Urpo Nieminen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä (HUS).

Tällä viikolla vietetään maksaviikkoa.

Pienikin ylipaino voi rasvoittaa

Liiton mukaan merkittävin rasvamaksan aiheuttaja on ylipaino ja vain kolmasosa sairastuneista on alkoholin riskikäyttäjiä. Jo pienikin ylipaino voi vaikuttaa asiaan.

Rasvamaksaa neuvotaan hoitamaan ensisijaisesti painonpudotuksella. Laihduttaminen vaikuttaa maksan kuntoon nopeasti. Munuais- ja maksaliiton mukaan sopiva laihduttamisvauhti on yhdestä kahteen kiloon kuukaudessa. Liikunta vähentää vyötärölihavuutta yksinäänkin.

– Rasvamaksaan ei ole varsinaista lääkehoitoa. Elintapamuutosten lisäksi mahdollisten muiden sairauksien, esimerkiksi diabeteksen ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden, hyvä hoito on tärkeää. Jos kyseessä on alkoholin käyttöön liittyvä rasvamaksa, on alkoholin käyttö lopetettava.

Rasvamaksa on yhteydessä metaboliseen oireyhtymään eli tyypin 2 diabetekseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja verenpainetautiin. Metabolista oireyhtymää sairastavilla onkin suurentunut riski sairastua myös rasvamaksaan.

Vinkit rasvamaksan ehkäisyyn

Munuais- ja maksaliitto neuvoo ehkäisemään rasvamaksaa seuraavilla tavoilla:

– Pidä paino normaalina.

– Vältä varsinkin vyötärölle kerääntynyttä rasvaa.

– Liikunta hillitsee rasvan kertymistä maksaan, vaikka paino ei putoaisikaan.

– Vältä rasvaisia ruokia.

– Vältä liiallista hedelmäsokerin käyttöä.

– Pidä alkoholinkäyttö kohtuullisena.

Maksa on elimistön suurin sisäelin. Se on tärkeä esimerkiksi aivojen, munuaisten ja lihasten toiminnalle. Maksalla on muun muassa olennainen merkitys aineenvaihdunnassa. Munuais- ja maksaliitto viettää tällä viikolla Maksaviikkoa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Hyvinvointi

Onko myönteinen ajattelu hyvän ja menestyksekkään elämän tae? Asiantuntijoilla erilaisia näkemyksiä: "Tämä on itsepetosta", "positiiviset tunteet laajentavat ajatteluamme"

Taksikuski unohti nukkuvan asiakkaan takapenkille ja ajoi auton talliin – lue tämä ja 24 muuta lukijoiden hajamielisyystarinaa täältä

Kommentti: Äitini varasti poliisin auton

Tiina Meriläinen, 41, sai selityksen sille, miksi hän unohtelee ja mokailee – "Helpotti kuulla, ettei kyse ole vain huolimattomuudestani"

"Jätä kahvi kesken, sinulle tulee maksa" – puhelu hautajaisissa muutti yrittäjä Pertti Tuomisen, 67, elämän

Oletko sinä se, jolle sattuu ja tapahtuu, koska olet niin hajamielinen? – Vastaa kyselyymme ja kerro, millaisiin tilanteisiin olet joutunut

Oletko tunnollinen työntekijä? Asiantuntijat vinkkaavat, miten stressiä voi helpottaa lomaa edeltävillä viikoilla: "Täydellisyyden tavoittelusta luovuttava"

Yhdysvaltalainen tutkimus: Lapsi huomaa, jos vanhempi peittelee stressiään, ja reagoi – "Emme halua stressata heitä, mutta saatamme tehdä täysin päinvastaisesti"

Rikkaruohoja lautasella? Ei, vaan suosittuja villivihanneksia, jotka piristävät vaikkapa salaattia

Tutkimus selvitti, miksi myöhäisillan napostelut johtavat painon nousemiseen

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.