Liikkuminen auttaa vaikka sen aloittaisi vasta kuusikymppisenä

Tutkimus Liikunnan aloittaminen pidentää elinikää ja ehkäisee sairauksia riippumatta siitä, missä iässä sen tekee.

Tuoreen tutkimuksen mukaan liikunnan lisääminen voi suoda lisävuosia, vaikka liikuntaharrastuksen aloittaisi vasta eläkkeellä.

Tulosten perusteella liikunnan lisääminen pienensi riskiä menehtyä kolmetoistavuotisen seurannan aikana myös riippumatta siitä, miten aktiivinen henkilö oli ollut aiemmin.

Tämä havaittiin senkin jälkeen, kun analyysissa huomioitiin osallistujien ruokavalio, ylipaino, verenpaine ja kolesterolitasot. Myös sydän- ja verisuonitauteihin tai syöpään sairastuneet saivat lisävuosia liikuntaa lisäämällä, tulokset osoittivat.

Tutkijat laskivat, että noin puolet vähäiseen liikuntaan liittyvistä ennenaikaisista kuolemista estyisi, jos ihmiset harrastaisivat liikuntaa suositusten mukaisesti eli vähintään 150 minuuttia kohtalaisen raskasta liikuntaa viikossa.

Esimerkiksi reipas kävely, sauvakävely tai kevyt pyöräily ovat hyviä.

Tutkimus julkaistiin BMJ-lehdessä, siitä kertoi Uutispalvelu Duodecim.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .