Lomasta on lupa nauttia, vaikkei siltä tuntuisikaan – katso 7 vinkkiä, mitä tehdä tylsinä hetkinä

Työhyvinvoinnin asiantuntijat kertovat, kuinka mieli käännetään stressistä ja työasioista lomaa kohti.

Elämässä ladataan helposti odotuksia tulevaisuuteen: onnellisuus on usein ’tuolla jossain’, mutta harvoin juuri nyt tässä hetkessä. Kesäloma on tällaisesta ajattelusta tyyppiesimerkki.

Lomaan voi kasautua niin paljon paineita sen tarjoamasta autuudesta, että loma itsessään alkaa ahdistaa. Lisäksi tilanne töissä voi lomalle jäädessä olla stressaava: töitä jää ehkä kesken eikä niistä tahdo saada ajatuksiaan irti. Yrittäjä ei välttämättä ole lomalla lainkaan.

– Viimeksi olen pitänyt kunnon kesäloman ennen yritystoiminnan perustamista, jyväskyläläisen Hiisi-panimon osakas ja toimitusjohtaja Mikko Mäkelä kertoo.

Panimo perustettiin vuonna 2013. Kesä on oluen sesonki­aikaa, joten panimoyrittäjä on yleensä ehtinyt lomailla vasta syksymmällä.

– Työntekijöille kesälomat on kuitenkin aina saatu järjestettyä. Varsinkin panimon ensimmäisinä vuosina oli opettelemista myös loma-asioissa, että miten ne sai järkevästi pidettyä, Mäkelä sanoo.

 

Työelämän tunnetaitoja tutkinut Miia Paakkanen Helsingin yliopistosta sanoo, että lomaan liittyvässä stressissä kannattaa suhtautua itseensä myötätuntoisesti. Myötätunto koostuu hänen mukaansa kolmesta eri vaiheesta: tilanteen tiedostamisesta, jaetusta inhimillisyydestä ja aktiivisesta ystävällisyydestä.

Tilanteen tiedostaminen viittaa siihen, että hankalat ja epämiellyttävät tilanteet tunnistetaan.

– On tärkeää, ettei se tunne jäisi piiloon möykyksi, vaan se osattaisiin nimetä mahdollisimman kirkkaasti. Itselleen pitää sallia, että negatiivisia tunteita tulee.

Jaetulla inhimillisyydellä puolestaan tarkoitetaan, että negatiiviset tunteet eivät ole ainutlaatuisia, vaan niitä on kaikilla ihmisillä.

– Sen sijaan, että ihminen lähtisi kritisoimaan ja näin emotionaalisesti eristämään itseään, tulisi ymmärtää, että moni muukin kokee samalla tavalla ja että se on aivan normaalia, Paakkanen sanoo.

Aktiivisella ystävyydellä Paakkanen viittaa siihen, mitä kukin itse sanoisi vastaavassa tilanteessa olevalle ystävälle: ennemmin kuin ruoskaa, annamme lähimmäisille yleensä tukea. Tällaista tukea pitäisi osata antaa enemmän myös itselleen.

Tunneälytaidoista väitellyt kasvatustieteen tohtori Tia Isokorpi niin ikään neuvoo ihmisiä olemaan lempeitä itselleen.

– Mielelle pitää antaa lupa rentoutua. Jos on mahdollista, voi pyrkiä vähän rauhoittamaan viimeistä työviikkoa ja siirtämään omia ajatuksia pikkuhiljaa kohti lomaa.

Lomalle jäämistä pitää Isokorven mukaan aktiivisesti työstää mielessä, jotta itsensä saisi rauhoittumaan ja laskeutumaan lomalle. Tämä voi olla monille henkisesti vaikeaa.

– Tiedän sen itsekin, kun haluan aina hoitaa asiat töissä loppuun, mutta lomalla pitäisi vain antaa keskeneräistenkin työasioiden olla. Kyllä ne siellä odottavat ja ovat joka tapauksessa edessä sitten loman jälkeen.

Lisäksi itse työnteosta kannattaa Isokorven mukaan pyrkiä tekemään mahdollisimman mielekästä. Esimerkiksi omien vahvuuksien hyödyntäminen ja työn rakentaminen niiden varaan auttaa jaksamaan töissä paremmin. Taukoja saa ja täytyy pitää.

– Töissä pitäisi päivittäin sallia itselleen hetki aikaa tehdä jotain muuta kuin itse työtä. Puhutaan mikrotauoista, joiden aikana ollaan hetki kokonaan ajattelematta töitä, Isokorpi sanoo.

Työn merkityksellisyyden löytäminen voi vähentää lomaan kasautuvia paineita ja työstressiä ylipäätään, tutkija Suvi-Jonna Martikainen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta sanoo. Hän on tutkinut työn merkityksellisyyttä ja onnellisuuden kokemusta suhteessa työelämän sosiaaliseen kestävyyteen.

– Jos työn kokee merkitykselliseksi alun alkujaan, stressi ei ehkä iske niin lujaa tai stressi voi olla positiivisempaa, Martikainen sanoo.

Jos lomalle jääminen ahdistaa, voisi yksi näkökulma ilmiön tarkasteluun olla ihmisen onnellisuus ja se, mistä onnellisuus muodostuu. Martikainen puhuu mieli­hyvä-merkitys-periaatteesta, joka on englantilaisen professorin Paul Dolanin kehittämä ajatus.

– Siinä ihmisen onnellisuuden katsotaan koostuvan sekä mielihyvän kokemuksista että merkityksen kokemuksista. Nämä merkityksen kokemukset saattavat liittyä hyvin paljon juuri työhön.

– Eli voisi ajatella, että kun on tehty pitkään töissä jotain merkityksellistä, tarvitaan sen vastapainoksi yhtä paljon mielihyvän kokemuksia. Näitä voisi ajatella koettavan lomalla. Eli nyt on aika antaa itselleen lupa heittäytyä mieli­hyvän puolelle.

Seitsemän ideaa kesäloman viettoon kaikenikäisille

Keskisuomalainen poimi Studentum.fi-koulutussivuston kokoamista kesälomavinkeistä listan, josta voi olla apua, mikäli aika tuppaa käydä lomalla pitkäksi.

Kaikki vinkit on mietitty kaikenikäisten lomalaisten toteutettavaksi pienelläkin budjetilla.

1. Ole päivä ilman teknologiaa.

Olemme kasvaneet kiinni älypuhelimiin ja netin suoratoistopalveluihin. Kokeile viettää päivä ilman mitään tekno­logiaa. Olosi saattaa olla yllättävän rentoutunut ja haluat ehkä ottaa teknologiavapaat päivät mukaan arkeesi.

Tässä listassa on vinkkejä, jotka voi hyvin toteuttaa myös ilman puhelimen jatkuvaa läsnäoloa.

2. Lue vihdoin se kirja, jota et ole ennättänyt lukea.

Koulussa luettavaa riittää muutenkin ja työpäivän jälkeen tunnit saattavat helposti vierähtää muuhun kuin lukemiseen. Kesällä on aikaa lötkötellä ja lukea auringossa nurmikolla tai sadepäivänä sohvan nurkassa.

3. Lähde pyöräretkelle.

Pyöräile tutulta reitiltä vähän kauemmas jäätelökioskille tai lähde muutamaksi päiväksi tien päälle teltta ja retkikeitin mukanasi. Kauniita suomalaisia kesämaisemia on parasta ihailla pyörän satulasta.

4. Kokeile jotain harrastusta.

Mene suppailemaan, pelaamaan sulkapalloa, kiipeilemään, valokuvaamaan, melomaan tai ratsastamaan.

Vaikka uudesta kokemuksesta ei tulisikaan uutta harrastusta, saat kivan kesämuiston.

5. Mene piknikille.

Puistossa herkkujen nauttiminen on yksi kesän parhaista asioista. Ota ystäviä, pihapelejä ja musiikkia mukaan.

6. Kokkaa uudella reseptillä.

Kesäisiä reseptejä löytyy netistä ja keittokirjoista. Käytä hyödyksesi sesonkia ja kesällä luonnosta saatavia raaka-aineita. Kutsu ystäväsi tai perheesi syömään kanssasi.

7. Matkusta kotimaassa.

Reissu voi suuntautua vieraaseen kaupunginosaan, naapurikaupunkiin tai Suomen toiselle puolelle. Oma auto ei ole pakollinen, sillä matkan voi tehdä helposti myös bussilla, junalla tai vaikka mopolla.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .