Martat vinkkaa: Näin karkotat alakulon ja väsymyksen syömällä

Naiset tarvitsevat enemmän rautaa kuin miehet.

Väsymyksen, kalpeuden, huimauksen ja huonon kestävyyden sekä alakuloisuuden takaa voi löytyä yllättävä syy, nimittäin raudan puute. Rauta vaikuttaa myös hiusten, ihon ja kynsien kuntoon. Jos ruokavaliostaan ei saa tarpeeksi rautaa, voi puutostila johtaa jopa anemiaan.

Uusimmassa Martat-lehdessä muistutellaan rautatasapainon merkityksen olevan suuri hyvinvoinnin kannalta. Rautaa tarvitaan kuljettamaan happea keuhkoista kudoksiin hemoglobiinissa. Veren rautatasapainosta kertoo hemoglobiiniarvo. Elimistö ei saa tarpeeksi happea, jos rautaa ei ole saanut tarpeeksi. Rautaa tarvitaan myös entsyymien osana eri puolilla elimistöä.

Rautaa saa esimerkiksi punaisesta lihasta, maksasta ja täysviljatuotteista. Parhaat raudan lähteet ovat veri, porsaanmaksa, veriohukaiset ja vehnäleseet. Myös esimerkiksi kurpitsansiemenet, aamiaismurot, maksamakkara, ruisleseet sekä poron- ja hirvenliha pääsevät rautaisimpien ruoka-aineiden listalle.

Suomalaiset saavat rautaa yleensä riittävästi. Anemiaa on kuudella prosentilla naisista, joilla anemia voi johtua hyvin runsaista kuukautisista. Raudanpuutosta voidaan lievissä tapauksissa korjata ruokavalion muutoksilla, mutta anemiaa hoidetaan usein rautavalmisteilla.

Lihan, kalan, maksan ja veriruokien rauta imeytyy paremmin kuin viljan ja kasvisten. C-vitamiini parantaa viljan ja kasvisten raudan imeytymistä merkittävästi. Kalsium heikentää raudan imeytymistä.

Marttojen mukaan naiset tarvitsevat rautaa 15 milligrammaa vuorokaudessa. Miehille, nuorille tytöille ja vaihdevuodet ohittaneille naisille riittää yhdeksän milligrammaa.

Lähde:

Martat 3/2016

Hyvä Terveys