Pienelläkin taukoliikunnalla on iso merkitys – tämä on työikäisten heikoin lenkki

Pienikin taukoliikunta tai virkistäytymishetki työtehtävien lomassa tekee hyvää niin lihaksille kuin ajatuksenjuoksulle.

– Jo viiden minuutin päivittäinen taukojumppa riittää fyysisen ja psyykkisen vireyden lisäämiseen, sanoo kehittämispäällikkö Miia Malvela valtakunnallisesta Kunnossa kaiken ikää -ohjelmasta.

Kuulostaa helpolta, mutta ei ole itsestään selvää.

– Työntekijöiden fyysisen aktiivisuuden tukemista ei työpaikoilla oikein osata.

– Parantamisen varaa on sekä työnantaja- että työntekijäpuolella. Työnantajat eivät välttämättä kysy, millaista taukoliikuntaa työntekijät haluaisivat. Työntekijät taas jättävät osallistumatta, jos he eivät pidä tarjolla olevasta jumpasta.

Taukoliikunnan suunnittelussa lähtökohtana tulisi olla työpaikan henkilöstö, heidän toiveensa sekä työn sisältö.

– Taukoliikuntaa kehitetään usein istumatyöläisten ehdoilla, sillä siihen on helpompi keksiä kriteerejä. Mutta ei jalkojensa päällä koko päivän työtä tekeville pidä ehdottaa kävelypalavereja tai "kipaisua" printterille, Malvela vertaa.

Joskus kyse voi olla myös oikeasta markkinoinnista.

– Yhdellä miesvaltaisella rakennusalan työpaikalla 'duunitreeni' on vetänyt hyvin porukkaa venyttelemään. Kyseessä on samalla työturvallisuutta parantava teko.

Taukoliikunta on yksi tapa tukea henkilöstön työkykyä. Perusteluja sille löytyy myös työsuojelusta, sillä yksipuoliset työasennot ja pitkäaikainen istuminen voivat rasittaa pahoin tuki- ja liikuntaelimistöä.

Taukoliikunnassa ei kunto nouse kohisten, mutta se auttaa työn tauottamisessa ja lisää vireyttä.

– Parhaimmillaan se lisää myös työyhteisön yhteishenkeä. On kaikkien etu, että töitä tekee virkeä, motivoitunut ja hyväntuulinen porukka, Malvela sanoo.

Taukoliikunnan tai -jumpan pitää tuntua miellyttävältä, ja sen pitää tarjota liikkeitä, jotka antavat vastapainoa työnteolle.

– Siinä ei saa tulla hiki. Sen liikkeiden pitää olla helppoja, jotta niitä voivat tehdä kaikki ikään, kuntoon ja vaatetukseen katsomatta. Hyvä jumppa huomioi myös ne, jotka eivät ole liikunnallisia, sillä harva haluaa olla työkavereiden edessä jalat solmussa.

Työikäisten heikoin lenkki on selkä. Silloin parhaita liikkeitä ovat ne, jotka oikaisevat, venyttävät tai kiertävät rankaa. Istumatyössä myös esimerkiksi lonkankoukistajat, rintalihakset ja niska-hartiaseudun lihakset kiristyvät. Ne kaipaavat avaavia liikkeitä ja venytyksiä.

Jokin työ voi vaatia vastapainoksi jotain ihan muuta, kuten rentoutus- tai hengitysharjoituksia.

 

Taukojumpan paikalla ei ole väliä, kunhan se on riittävän lähellä, että sinne tulee lähdettyä. Hyvä hetki jumpalle on esimerkiksi ennen kahvitaukoa.

Pitääkö taukoliikunnalla olla ohjaaja?

– Ohjattu on parasta. Ohjaaja voi tulla talon ulkopuolelta tai se voi olla yksi työyhteisön jäsenistä, Malvela näkee.

Vuodesta 1989 taukojumppaa ohjannut yrittäjä, liikuntatieteen maisteri Elina Pihlajamäki on huomannut, että työntekijät lähtevät helpoimmin mukaan taukojumppaan, jos esimiehetkin osallistuvat siihen.

– On tärkeää, että johto ymmärtää jumpan merkityksen ja kannustaa mahdollisesti myös omalla esimerkillään, Pihlajamäki toteaa.

Pihlajamäen yritys, Efector, on erikoistunut yritys- ja henkilöstöliikuntaan Jyväskylässä.

Taukoliikuntaan on nykyisin tarjolla myös erilaisia sovelluksia ja videoita. Sovellus voidaan asentaa niin, että se pomppaa esiin tietyin väliajoin tai tiettynä kellonaikana.

Sovelluksia ja videoita tarjoavat monet kaupalliset toimijat, mutta myös esimerkiksi Selkäliitto. Sen maksuton taukojumppamuistutus lähettää kerran päivässä viestin, jossa on linkki päivittäin vaihtuvaan jumppaohjeeseen.

Efectorin Pihlajamäki ei ole ilahtunut "päätteellä jumppaamisesta".

– Siitä puuttuu yhteisöllisyys ja ohjaajan tuoma tietotaito. Ammattitaitoinen ohjaaja osaa ohjata jumpan niin, että sen vaikutukset ulottuvat pidemmälle. Esimerkiksi huonossa ryhdissä jumppaava ja työtä tekevä ei tiedä, miten lähteä korjaamaan ryhtiään.

Mikä olisi se minimi, joka jokaisen kannattaisi tehdä vaikka useita kertoja työpäivän aikana?

– Näyttöpääte lukitsee silmän lihakset, ja ne ovat yhteydessä ryhtiin. Ryhti paranee jo sillä, että nostat katseen koneelta ja katsot niin kauas kuin näet, Pihlajamäki vinkkaa.

Hyvää tekee myös keskittyminen hetkeksi syvään palleahengitykseen.

Hyvinvointia myös korvista

Taukojumppa liitetään usein vahvasti vain naisiin. Valmetin Jyväskylän Rautpohjan paperikonetehtaan viikoittainen taukojumppa telahuollon tiloissa osoittaa mielikuvan täysin vääräksi. Jumppa tekee hyvää myös miehisille miehille.

Ja se tekee hyvää myös mielelle. Hymy nousee porukan huulille viimeistään siinä vaiheessa, kun Efectorin ohjaaja Elina Pihlajamäki käskee hieromaan korvalehtiä.

– Korvien hieronta tasapainottaa ja parantaa keskittymiskykyä, Pihlajamäki kannustaa.

Taukojumpalla on Valmetin tehtaalla vuosikymmenten perinteet, kertoo laatukoordinaattori Johanna Ronkainen.

– Osa jumppaa joka päivä, osa harvemmin. Tämä on yksi mutta tärkeä osa työhyvinvointia.

Mikä jumppaajien itsensä mielestä on taukojumpassa parasta?

– Aivot saavat hetken levähdyksen työasioista.

– Tulee venyteltyä.

– Harvemmin tulisi tehtyä itse.

– Ohjattuna parasta.

Telahuollon työntekijöitä ja toimihenkilöitä kannustetaan myös omaehtoiseen taukojumppaan. Käytettävissä on muun muassa jumppakeppejä ja tasapainolautoja.

Juuri tasapainolaudoista on haettu uusia tuulia taukoliikuntaan.

– Laudat ovat osa meidän Ryhtiliikettä. Halukkaat saivat lautoihin ensin parin tunnin perehdytyksen, ja nyt he jatkavat niiden käyttöä joko omalla työpisteellään tai niitä varten suunnitellussa ryhtinurkkauksessa, Ronkainen kertoo.

Ryhtiliikkeen ajattelu perustuu suomalaiseen kehonhallintamenetelmään, Method Putkistoon. Sen tavoitteena on hyvinvoiva tasapainoinen ja liikkuva keho.

Laatuteknikko Ari Kelinin mukaan lauta vaatii harjoittelua, ennen kuin sen kanssa tulee sinuiksi.

– Esimerkiksi Skype-luentoa on sen päällä hyvä kuunnella. Kun vain muistaisi käyttää sitä mahdollisimman usein.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .